De Grijzen - Vincent Merjenberg RECENSIE

Recensie: De Grijzen - Vincent Merjenberg

In een grensstad worden lichamen opgegraven, maar niemand in de grensstad lijkt dit boeiend te vinden. Ieders leven gaat door en niemand gaat op zoek naar de oorzaak van de lichamen. Lena wordt vanuit de hoofdstad naar de grensstad gestuurd en is vastberaden de oorzaak van de vele, in goede staat verkerende, lichamen te achterhalen. Dit blijkt echter makkelijker gezegd dan gedaan.

De Grijzen van Vincent Merjenberg heeft een bijzondere opbouw. De verschillende hoofdstukken worden steeds vanuit een ander karakter verteld. De vragen: 'Wie is er aan het woord? Waar gaat dit over?' blijven lang door je hoofd spoken. Daarnaast leven de verschillende vertellers in andere tijden, wat het verhaal nog complexer maakt. Vincent Merjenberg maakt gebruik van vele, lange beschrijvingen. In het eerste deel van het boek zorgt dit soms voor langdradige delen, op het saaie af. In het tweede deel komt er meer leven in het boek door het verhaal van Jona dat erbij komt. Het tweede deel wil je dan ook blijven lezen.

Eén van de vertellers is Lena. Lena is een journaliste met een fascinatie voor het kwaad. Wanneer ze hoort over de opgravingen van lichamen in de grensstad is haar interesse meteen gewekt. Ze krijgt de kans om haar werk vanuit de grensstad te gaan doen en deze kans grijpt ze meteen. Haar voorganger is op mysterieuze wijze verdwenen, maar hij heeft wel aanwijzingen achtergelaten die Lena kan opvolgen om achter de waarheid te komen.

Een andere verteller is Jona. Jona is een kind die leeft in een eerder tijdperk. Jona's ouders zijn beide op een mysterieuze wijze verdwenen, dus hij woont bij zijn opa en oma. Op een dag komt er een vreemdeling, Havas, bij hun in huis wonen. Havas weet dat er lichamen onder de grond zitten en wil deze omhoog halen en in een museum zetten, tenminste, dat vertelt hij Jona wanneer Jona mee moet om Havas te helpen met zijn werk.

Daarnaast is er nog een derde verteller, een schrijver die tussen de tijd van Jona en Lena in actief was. Hij is de link tussen de twee en voor Lena de weg naar de waarheid.

De Grijzen laat zien dat de geschiedenis altijd afhankelijk is van perspectief. De verschillende kijken op dezelfde gebeurtenis, geven ieder een eigen waarheid. Zoals Vincent Merjenberg schrijft: 'De toehoorder bepaalt de waarheid, niet de verteller.' Daarnaast beïnvloedt het collectief de waarheid, ook al klopt dit mogelijk niet met de werkelijkheid. Een interessante boodschap, die je zeker aan het denken zet.

De Grijzen is een boek waarin je moet investeren, het eerste deel geeft je veel informatie, waarmee je pas later in het boek aan de slag kan. Je blijft met vragen zitten, door de open eindjes, die ervoor zorgen dat je mee gaat denken over de waarheid. Een interessante roman, die ook detective invloeden heeft.

De grijzen

1  2  3  4  5

In de grensstad praat niemand over ‘de vondsten’: de lichamen van mannen, vrouwen en kinderen die rechtop in de aarde worden aangetroffen. Ze worden opgegraven in de buitenwijken, waar de hopelozen zich opmaken voor de gevaarlijke oversteek naar de andere kant van de grens. Lena, een jonge journalist, wordt vanuit de hoofdstad uitgezonden om onderzoek te doen. Ondertussen blikt een oude man vanuit zijn appartement in de hoogte terug op zijn beginjaren in de stad. Zijn herinneringen dwingen hem onder ogen te zien dat hij meer van de vondsten af weet dan hij wil. Hoe meer Lena te weten komt over de verborgen levens van de betrokkenen, hoe verder de oplossing uit zicht raakt. Totdat ze de verdwenen schrijver Onalov en zijn verloren gewaande manuscript op het spoor komt – en ze denkt de leegtes in haar onderzoek te kunnen opvullen. De grijzen is een ingenieus gecomponeerde roman over het kwaad en de dingen waartoe de mens onder bepaalde omstandigheden in staat is. Over de verhalen die we verzinnen om betekenis te geven aan wat we niet kunnen verklaren.