Het feeënwoud - Astrid Witte  RECENSIE

Recensie: Het feeënwoud - Astrid Witte

De dertienjarige Lily verhuist samen met haar moeder en broertje naar een saai dorpje buiten Manchester. Met het idee dat haar ouders toch weer bij elkaar komen doet ze geen moeite om vrienden te zoeken. Wanneer ze zich op een middag verveelt loopt ze het bos in achter het huis. Hier vindt ze rust, goede tekenplaatsen maar ook mythische wezens. Wanneer ze bedreigd worden moet Lily alles op alles zetten om ze te redden. Maar wie vertrouw je hiermee en wie niet?

Het boek, Het feeënwoud, is gebaseerd op de foto's van de Cottinley fairies. Dit zorgde ervoor dat je aandacht gelijk wordt getrokken, want hoe wordt die mythe verweven met de realiteit? Dit aspect is heel goed gedaan. Het is realistisch neergezet maar voelde soms toch net echt, alsof de elfjes echt bestonden. Op deze manier word je in een wereld getrokken die deels bekend is en deels onbekend. Tel daar een sprookjesachtige cover bij op en dan krijg je een boek dat gelijk spreekt.

De inleiding van Het feeënwoud is vrij simpel, ze verhuizen en Lily moet naar een nieuwe school. Dit zorgt ervoor dat je wat achtergrondinformatie had over de omgeving maar ook over je personages. Hierdoor lees je makkelijker de kern in en snap je de beweegredenen ook meer. De kern zelf was vermakelijk. Er zitten geen hoogstandjes in wat ervoor zorgen dat het een fantastisch verhaal is. De opbouw is namelijk hetzelfde als andere boeken van dit kaliber. Het hoofdpersonage is een buitenbeentje, ze ontdekt iets speciaals, dat wordt vervolgens bedreigd en zij moet het redden. Had daar iets meer speling in gezeten dan was het verhaal beter tot zijn recht gekomen. Dit zorgde er ook voor dat de afsluiting niet spectaculair was, maar dit neemt niet weg dat het een mooi afsluitend einde was waarin je wel rust kon vinden.

De schrijfstijl zelf is heel simpel en makkelijk te volgen. Astrid Witte heeft wel een hele duidelijke schrijfstijl waardoor je als lezer altijd weet wat ze bedoelt. Maar doordat het verhaal zoveel op anderen lijkt is het belangrijk dat je iets speciaals hebt in je schrijven. En dat had Astrid Witte helaas niet.

Het feeënwoud is een boek met 161 pagina's waardoor je een kortverhaal krijgt. Maar dat zorgde er niet voor dat er iets miste op dat vlak. Daarnaast zit er wel een karakterontwikkeling in Lily ze krijgt meer verantwoordelijkheid en gaat dit ook accepteren. Hierdoor voelt ze volwassener aan dan de dertien jaar die ze heeft.

Ik geef Het feeënwoud daarom 3 hartjes. Het is een vermakelijk verhaal dat zeker niet slecht is maar waar wel iets meer bijzonderheden in hadden mogen zitten, zodat het verhaal zich afzet tegen de andere verhalen en daardoor beter blijft hangen.

Recensie: Het feeënwoud - Astrid Witte

Het feeënwoud

1  2  3  4  5

Na haar verhuizing naar het saaie dorp Cottingley doet de dertienjarige Lily geen moeite om vrienden te maken. Haar ouders komen toch wel weer bij elkaar en dan kan ze snel terug naar Manchester. Maar tijdens een wandeling door het bos dat aan de achtertuin grenst, ontdekt ze dat haar nieuwe omgeving toch wel erg bijzonder is. Ze ontmoet een groepje bijzondere natuurwezens. Zal het haar lukken om hen te beschermen tegen de buitenwereld?

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs

• Het Park – Magnus Weightman