De fantastische verhalen van Tashi - Anna & Barbara Fienberg RECENSIE

Recensie: De fantastische verhalen van Tashi - Anna & Barbara Fienberg

De fantastische verhalen van Tashi is een verzameling verhalen van moeder en dochter Fienberg uit Australië. Het zijn kinderverhalen voor kinderen rond de 6 - 9 jaar over een klein mannetje dat bevriend raakt met een jongetje en hem allerlei avontuurlijke verhalen vertelt. Het boek is prachtig geïllustreerd door Kim Gamble, een van de bekendste Australische illustratoren voor kinderboeken.

De kleine Tim heeft een nieuw vriendje, het jongetje Tashi. Elke dag luncht Tim met Tashi en Tashi vertelt hem de meest fantastische verhalen over zijn belevenissen. Verhalen over een reis naar Australië op de rug van een zwaan. Maar ook over bandieten en een enge krijgsheer, reuzen en draken. Over geesten in de fles en over een witte tijger. En over kinderen die gered moeten worden.

Tim vertelt al Tashi's verhalen door aan zijn papa en mama en het hele boek De fantastische verhalen van Tashi is op wat verbindende stukjes na, dus grotendeels geschreven in de vorm van een gesprek tussen Tim en zijn ouders of tussen Tashi en Tim. De geschreven tekst is veelvuldig onderbroken door leuke illustraties, die weer laten zien wat in de tekst staat, dus het is een perfect boek om voor te lezen aan kinderen. De fantastische verhalen van Tashi zijn spannende verhaaltjes, maar niet té spannend. Het blijft allemaal leuk. Het verhaal is met veel humor geschreven. Papa stelt steeds de verkeerde vragen gedurende Tims verhalen over Tashi en Tim wijst hem daar iedere keer op, net zolang tot papa de juiste vragen gaat stellen.

In een kort stukje voor in het boek wordt uitgelegd dat Barbara Fienberg haar dochter Anne altijd voorlas of zelf verhalen verzon. Gaandeweg ontstond het idee om een boek te schrijven over een jongetje dat heel goed verhalen kon verzinnen én kon vertellen. In De fantastische verhalen van Tashi kan de kleine Tim dan ook heerlijk helemaal los gaan in zijn fantasiewereld.

De fantastische verhalen van Tashi is een mooi uitgevoerd boek. Er is een kaart van de wereld van Tashi, zodat de lezer weet waar Tashi zich tijdens zijn vele avonturen bevindt. Mooie duidelijke illustraties die het verhaal ondersteunen en fijn duidelijk geschreven, met humor en enorm veel fantasie. Kinderboekenschrijver Daan Remmerts de Vries heeft het mooi in het Nederlands vertaald. Kortom: een leuk boek om uit voor te lezen of voor kinderen om zelf te lezen. Zeker 5 hartjes voor de heerlijke fantasievolle verhaaltjes en de leuke pakkende uitvoering door Tim als verteller te laten optreden.

De fantastische verhalen van Tashi

1  2  3  4  5

Tim heeft een nieuwe, heel bijzondere vriend: Tashi.
    Tashi vertelt Tim de meest fantastische verhalen over reuzen en rovers, draken en dieven, over witte tijgers, flessengeesten en ontvoerde kinderen. Tim vindt het spannend en kan er geen genoeg van krijgen. Ook Tims vader en moeder luisteren graag mee.

Of Tashi echt bestaat? Het zou kunnen...