Heksenlied - Antonia Michaelis RECENSIE

Recensie: Heksenlied - Antonia Michaelis

Tim probeert zich door zijn middelbare schooltijd heen te worstelen als een normale tiener. Dat hij eigenlijk geen normale tiener is, weet niemand. Lilith daarentegen wordt door iedereen als een buitenstaander gezien. Helemaal wanneer ze in het toneelstuk van de school de rol van de heks krijgt. Hoeveel van het toneelstuk is echt?

Heksenlied is een young adult boek van de Duitse Antonia Michaelis. Het verhaal volgt Tim en zijn vriendengroep die meedoen aan het schooltoneelstuk. Lilith is echt een buitenbeentje: ze is altijd alleen, graatmager en draagt veel te grote, zwarte kleren. Iedereen verdenkt haar ervan dat ze een heks is, maar daar zijn geen bewijzen voor. Tim vindt haar wel interessant, maar hij weet niet goed waarom. Hij wil haar beter leren kennen maar ondertussen is hij bang wat zijn vrienden zullen zeggen als hij met haar optrekt. De sociale angst van een tiener is duidelijk zichtbaar en als lezer begrijp je goed dat Tim er vooral bij wil horen. Het is lastig om jezelf uit te spreken wanneer je vrienden (en alle anderen) een sterke mening over iets (of iemand) hebben.

Dat is een van de weinige realistische dingen aan Heksenlied. Wanneer de jongeren het Mexicaanse toneelstuk opvoeren met Lilith als ‘la bruja’, wordt het script levensecht. De omgeving verandert en de tieners wanen zich in het Mexicaanse spel. Hoe dit kan, weet niemand. Iedereen verdenkt Lilith maar daar is geen bewijs voor. Er komt geen duidelijke verklaring in het boek en dat is jammer wanneer je graag uitsluitsel wilt. De titel is te verklaren door een lied wat meerdere keren terugkomt over de heks en wat ze met haar slachtoffers doet.

Heksenlied van Antonia Michaelis is opgedeeld in twee delen, net als een toneelstuk. Dit is een leuke toevoeging. Het eerste bedrijf speelt zich af op school. Daarvoor staat nog een lijst met de cast, waarin staat wie welke rol speelt. Het eerste deel van het boek is nogal langdradig en had eigenlijk wel de helft korter gekund. Hierdoor kom je er als lezer heel slecht doorheen en dat is zonde: met minder pagina’s was het net zo duidelijk geweest en had het je aandacht veel beter vastgehouden. Het tweede bedrijf is ‘kamp’. De toneelspelers gaan op kamp naar een afgelegen berg, zodat ze zich helemaal in kunnen leven en kunnen focussen op het toneelstuk. Dit deel is heel interessant en veel beter dan het eerste. Er verdwijnen mensen en het lijkt er op dat ze vermoord worden. Het wordt heel spannend en je wilt doorlezen en doorlezen.

Heksenlied is een beetje van beide: aan de ene kant voldoet het niet aan de verwachtingen en aan de andere kant is het tweede bedrijf pakkend en leuk om te lezen. Qua verdeling zou het eigenlijk 3 en 5 hartjes verdienen. Daarmee zou de beoordeling om 4 hartjes komen, maar dan is er nog het feit dat het boek te literair is voor een young adult boek. Wanneer je daar van houdt, verdient het boek 4 hartjes. Helaas is het niet voor iedereen en daarom beoordeel ik Heksenlied met 3 hartjes.

Heksenlied

1  2  3  4  5

Tim lijkt goed in de klasgroep te liggen en geen problemen te hebben. Lilith daarentegen is voor de anderen duidelijk een buitenstaander: ze zondert zich af, is graatmager en gaat altijd in het zwart gekleed. Het wantrouwen tegen Lilith neemt nog toe als ze in het schooltoneelstuk de rol van Mexicaanse heks op zich neemt. Zodra zij als ‘la bruja’ op het podium staat, wordt het gespeelde akelig echt en lijkt ze iedereen in zijn rol te betoveren. Buiten het toneel vinden Tim en Lilith elkaar steeds meer. Maar als de verontrustende voorvallen zich tijdens de laatste repetitieweek in een afgelegen berghut opstapelen, slaat de twijfel ook bij Tim toe. Speelt Lilith toch een luguber spel?