De perfecte moord - James Patterson en David Ellis RECENSIE

Recensie: De perfecte moord - James Patterson en David Ellis

FBI-agent Emmy Dockery onderzoekt een reeks ongelukken. Hoewel het op het eerste gezicht niet om misdaden lijkt te gaan, is Emmy is er van overtuigd dat het wel degelijk om moord gaat. Zoveel ongelukken in zo’n kort tijdsbestek is té toevallig. Maar niemand lijkt haar te geloven.

De perfecte moord van James Patterson en David Ellis gaat over een serie ongelukken die allemaal nogal toevallig zijn, maar die toch niet herkend worden als moord. Tot hoofdpersoon Emmy Dockery verbanden begint te zien en haar eigen onderzoek start. Emmy heeft in een vorig boek ook al een seriemoordenaar opgespoord en kampt nog met de gevolgen van die traumatiserende zaak. Maar ze laat zich daar niet door stoppen. Ze is namelijk nogal een workaholic en als ze zich ergens in vastbijt, kan ze het maar moeilijk loslaten.

Als FBI-analist weet Emmy precies hoe ze data moet analyseren en ze gaat op zoek naar bewijs voor haar theorie. Juist dat blijkt behoorlijk moeilijk te zijn. De moordenaar is erg berekenend en slim, en hij weet precies hoe hij zijn sporen moet verdoezelen. De lezer leert de moordenaar kennen zonder te weten wie hij is, doordat je ook stukjes vanuit zijn perspectief leest. Hij is absoluut geen sympathiek personage, maar hij is er zelf van overtuigd dat hij de wereld verbeterd met zijn acties.

Ook lees je vanuit het perspectief van Emmy’s verloofde Books. Hoewel hij eigenlijk niet meer voor de FBI werkt, wordt hij gevraagd om onderzoek te doen naar een mol die informatie naar een journalist lekt. En Emmy is de hoofdverdachte…

De perfecte moord heeft meerdere verhaallijnen en er gebeurd dus genoeg. Toch kruipt het verhaal niet direct onder je huid en het duurt ook even voor de verhaallijnen samen komen. De spanning wordt echter naarmate het verhaal zich ontvouwt steeds verder opgebouwd. Schrijvers James Patterson en David Ellis houden je lang aan het raden doordat er meerdere zijsporen zijn uitgezet die je zand in de ogen strooien. Het duurt wel even voor je weet hoe het nou allemaal precies in elkaar zit. Maar wanneer de verhaallijnen samen komen en je antwoorden krijgt, blijkt dat niets is wat het lijkt.

Al met al is De perfecte moord van James Patterson en David Ellis een fijne thriller, die ook nog eens vlot leest door de korte hoofdstukken. Het duurt misschien even voor je echt in het verhaal zit, maar de spanning wordt steeds verder opgebouwd en de verschillende verhaallijnen komen samen in een boeiend plot. Ik geef De perfecte moord daarom 4 hartjes.

De perfecte moord

1  2  3  4  5

FBI-agent Emmy Dockery is niet te stoppen. Ze is jong en ambitieus en haar talent om verbanden te zien die voor anderen verborgen blijven, heeft haar een indrukwekkende staat van dienst opgeleverd.
    Wanneer echter door het hele land verschillende moorden worden gepleegd, staat ze machteloos. De slachtoffers lijken allemaal te zijn verongelukt, en hebben niets met elkaar gemeen. Maar zo veel ongelukken tegelijkertijd, dat kan geen toeval zijn.
    Ondertussen houdt iemand Dockery in de gaten. Observerend, bestuderend, wachtend – tot het de juiste tijd is om toe te slaan.