9/11 - Alan Gratz RECENSIE

Recensie: 9/11 - Alan Gratz

Het is bijna geen verrassing, in 9/11 staan de aanslagen op het World Trade Center in New York op 11 september 2001 centraal. Als je een boek als dit leest, realiseer je je dat er inmiddels al weer twintig jaren verstreken zijn en heel veel jongeren dit niet of niet bewust hebben meegemaakt. Waarschijnlijk, hopelijk, kennen ze het begrip '9/11' wel, maar de impact zal voor hen anders zijn dan voor degenen die op 11 september en in de dagen daarna aan de televisie gekluisterd zaten.

Alan Gratz is een Amerikaanse auteur die in 1972 geboren is. Hij schrijft jeugdromans en young adultromans. Ze spelen zich allemaal zonder uitzondering af rond brandhaarden in de wereld en de geschiedenis: de Tweede Wereldoorlog, Syrië, Afghanistan en gaan onder andere over oorlogen en vluchtelingenproblematiek. In het voorwoord van 9/11 geeft hij aan dat hij al jaren lang een boek wilde schrijven over de gebeurtenissen op 11 september 2001, maar dat het hem pas nu is gelukt dit ook echt te doen. Dat illustreert de impact van wat er is gebeurt.

9/11 heeft twee verhaallijnen, in de eerste staat Brandon centraal. Hij is op 11 september in de noordtoren van het World Trade Center. Het is eigenlijk een soort toeval dat hij daar is. Hij is van school geschorst en zijn vader neemt hem mee naar zijn werk. Brandon gaat er vandoor om iets te kopen voor de klasgenoot met wie hij de dag ervoor heeft gevochten, wat de reden voor zijn schorsing was. Op het moment dat het eerste vliegtuig het WTC invliegt, zit Brandon in de lift een paar verdiepingen lager. Zijn verhaallijn beschrijft hoe hij het WTC heeft kunnen verlaten.

De hoofdstukken gaan afwisselend over Brandon en over Reshmina, de hoofdpersoon van de andere verhaallijn. Dit deel van het boek speelt zich in 2019 in Afghanistan af. Reshmina woont met haar familie in een dorpje in onherbergzaam gebied in Afghanistan. Haar tweelingbroer overweegt serieus zich aan te sluiten bij de Taliban, iets wat Reshmina niet kan begrijpen en waar ze zich fel tegen verzet. Opvallend is dat Reshmina en haar ouders helemaal niet op de hoogte zijn van de aanslagen, achttien jaar geleden. Het is tegelijkertijd moeilijk om je dat voorstellen en ook weer heel begrijpelijk.

De twee verschillende verhaallijnen ontmoeten elkaar op een gegeven moment en komen samen, op een uiteindelijk best verrassende manier. Gratz heeft zoveel mogelijk gebruik gemaakt van feiten en realistische situaties, maar heeft ze soms naar zijn hand gezet om beter in het verhaal te passen. Dat licht hij aan het eind van het boek toe. Achterin staat een uitvoerige beschrijving van de aanslagen op 11 september, zodat de lezer niet zelf op zoek hoeft om een en ander te reconstrueren.

De realiteit is anders dan je in fictie kan bedenken. Alan Gratz heeft het boek geschreven in een periode waarin de Amerikanen zich aan het voorbereiden waren op de terugtrekking uit Afghanistan. De Nederlandse vertaling van 9/11 verscheen in augustus 2021, op het moment dat de Taliban na het terugtrekken van de buitenlandse troepen bezig was de macht terug te pakken. Het spreekt voor zich dat deze situatie niet is verwerkt in het boek, het maakt wel dat 9/11 des te actueler is.

9/11 is een boek dat iedereen, jong en oud, gelezen zou moeten hebben om zich bewust te zijn van de situatie in de wereld. Het leest vlot, het verhaal is spannend en grijpt je bij de keel en het gaat over gebeurtenissen die ons allemaal tot op de dag van vandaag nog raken.

Recensie: 9/11 - Alan Gratz

9/11

1  2  3  4  5

11 september 2001, New York. De negenjarige Brandon gaat met zijn vader mee naar het werk op de 107e verdieping van een van de torens van het World Trade Center. Uit het niets begint het hele gebouw te bewegen en er ontstaat een verschrikkelijke brand. Een vliegtuig blijkt zich in het gebouw te hebben geboord. Lukt het Brandon en zijn vader om te ontsnappen en te overleven? 18 jaar later, Afghanistan. De elfjarige Reshmina groeit op in een land dat verscheurd is door oorlog, maar toch blijft ze dromen van vrijheid en vrede. Op een dag helpt ze een jonge, gewonde, Amerikaanse soldaat en daarmee brengt ze haar hele familie in gevaar. De levens van Brandon en Reshmina liggen ver uit elkaar qua afstand en tijd. En toch zijn ze met elkaar verbonden.