Rokesby 1: De onuitstaanbare erfgenaam - Julia Quinn RECENSIE

Recensie: Rokesby 1: De onuitstaanbare erfgenaam - Julia Quinn

Billie Bridgerton kent de familie Rokesby al van kleins af aan. Ze zijn immers buren. Andrew Rokesby is haar beste vriend en ook met Edward Rokesby kan ze goed overweg. Alleen George Rokesby, die haalt haar het bloed onder de nagels vandaan... en dat is wederzijds. Maar wat als de enige persoon die je niet kunt verdragen degene blijkt te zijn waar je niet zonder kunt?

Nu alle acht kinderen van de familie Bridgerton zijn gehuwd, was het tijd voor auteur Julia Quinn om een nieuwe boekenreeks te starten. De inspiratie hiervoor zocht ze niet ver van huis. De Rokesby familie zijn namelijk de buren van de Bridgertons. Wel gaan we een stukje terug in de tijd, van de 19e eeuw terug naar de 18e eeuw.

Auteur Julia Quinn is super succesvol en op het moment enorm populair, wat ook nog een extra impuls heeft gekregen door de Netflix-serie. Toch kiest ze ervoor om met deze nieuwe boekenserie dicht bij de Bridgerton familie te blijven. De vrouwelijke hoofdpersoon in dit eerste boek, De onuitstaanbare erfgenaam, is zelfs een Bridgerton. Het lijkt alsof Julia Quinn 'op safe' speelt en dat is precies hoe dit hele boek aanvoelt voor de lezer. Ze doet te erg haar best om alle Bridgerton-fans over te halen om haar boeken te blijven lezen.

Billie Bridgerton is een heerlijk pittig personage, een koppige en intelligente vrouw die meer "one of the guys" is. Al met al is het een goed uitgewerkt personage en het is zeker vermakelijk om over haar te lezen. Ook George Rokesby is een sterk karakter. Hij is complex, erg wijs, maar toch ook vol passie en impulsiviteit. Toch mist De onuitstaanbare erfgenaam iets van originaliteit. Daarnaast is er wat minder aandacht voor de omgeving. Julia Quinn liet ons eerder verliefd worden op het 19e eeuwse Londen, de balfeesten en de kleine dorpjes in de omgeving. Juist het creëren van die sfeer is zo ontzettend belangrijk en het is iets wat in dit boek wordt gemist.

Eerlijk is eerlijk, het leggen van een goede basis voor een reeks kost tijd en energie, waardoor dit eerste boek wat tempo, originaliteit en de juiste sfeer mist. Maar ach, het eerste deel van de Bridgerton boeken, De ongetrouwde hertog, wordt ook vaak gezien als het minste boek van de reeks van acht. De onuitstaanbare erfgenaam zelf is dus geen hoogvlieger, maar Julia Quinn is er wel perfect in geslaagd om een goede basis te leggen. Want één ding is zeker: Door dit eerste boek zijn wij gehecht geraakt aan de Rokesby familie en kunnen wij niet wachten om meer te lezen over Edward en Andrew. Gelukkig hoeven we niet al te lang te wachten. Een officier en een heer, over Edward, verschijnt al op 22 maart.

Rokesby 1 - De onuitstaanbare erfgenaam

1  2  3  4  5

Soms vind je liefde op de meest onverwachte plekken. Maar niet als het aan Billie Bridgerton ligt.

Billie Bridgerton zal ongetwijfeld een Rokesby trouwen, daar is iedereen het over eens. De vraag is alleen: welke? De Bridgertons en Rokesby’s zijn al eeuwenlang buren en goed bevriend. Als kind was Billie al onafscheidelijk van zowel Edward en Andrew Rokesby. Eigenlijk is er maar één broer die ze absoluut niet kan uitstaan…

George Rokesby is dan misschien de oudste en erfgenaam van het graafschap, maar hij is ook arrogant, irritant en bepaald niet gecharmeerd van Billie – en dat is wederzijds. Maar wat als de enige persoon die je niet kunt verdragen degene blijkt te zijn waar je niet zonder kunt?