Perfecte stilte - Helen Fields RECENSIE

Recensie: Perfecte stilte - Helen Fields

Perfecte stilte is het vierde deel in de serie van Helen Fields. Het boek is los te lezen. Vlakbij Edinburgh wordt een lijk aangetroffen. Het lichaam van de vrouw is verminkt en er is uit haar buik en rug een lap huid gesneden in de vorm van een pop. Op het bureau weten de medewerkers van Zware Misdrijven niet waar ze moeten zoeken, totdat er een pop van mensenhuid in een kinderwagen wordt gevonden. Wanneer er nog een lichaam wordt gevonden, met dezelfde verwondingen, wordt alles op alles gezet om deze meedogenloze moordenaar te vinden.

In het begin is het wat wennen aan de schrijfstijl van Helen Fields. Het voelt wat afstandelijk en erg beschrijvend. Dit went na een aantal hoofdstukken wel. En het is misschien ook wel goed dat het wat afstandelijk geschreven is met de gruwelijkheden die beschreven worden. Zo krijg je wel een goed beeld van wat er gebeurt, maar komt het niet al te heftig bij je binnen.

Want ja, luguber en gruwelijk is Perfecte stilte zeker. Af en toe moet je het boek even aan de kant leggen, om laten bezinken wat voor heftige gebeurtenis je nu weer gelezen hebt. De hoofdstukken worden afgewisseld in perspectief. Soms volg je een slachtoffer, soms de gebeurtenissen op het bureau.

De moordenaar maakt steeds gebruik van dezelfde methode om zijn slachtoffers te vermoorden. De slachtoffers die hij later in zijn val lokt, weten dus wat er met hen gaat gebeuren: een vreselijk gegeven en dit is erg heftig om te lezen. De angst van de slachtoffers is beklemmend en de paniek voelbaar. Je maakt de hoofdstukken mee vanuit hun ogen en weet als lezer dus ook net nog wat meer dan zijzelf. Als lezer en slachtoffer weet je sowieso meer dan het Zware Misdrijventeam. Er komt langzaam schot in de zaak en je blijft continu hopen dat ze iets vinden waardoor ze op het juiste spoor komen.

In de hoofdstukken over het team volg je ook de personages. Hun onderlinge verhoudingen, zijn af en toe een verademing van de gruwelijkheden en daardoor lijkt Perfecte stilte erg realistisch. De gebeurtenissen van het team kun je ook in eerdere delen volgen, maar je mist vrijwel niets als je deze delen niet hebt gelezen. Perfecte stilte is dus zeker prima los te lezen.

Het verhaal houdt je zeker wakker, niet alleen door de lugubere gebeurtenissen, ook doordat je gewoon verder wilt lezen. Want wie is deze meedogenloze moordenaar en waarom pleegt hij deze moorden? Perfecte stilte is gruwelijk, spannend en heeft veel afwisseling. Ook de ontknoping is meer dan de moeite waard om te lezen.

D.I. Callanach 4 - Perfecte stilte

1  2  3  4  5

In Perfecte stilte van Helen Fields, het vierde boek uit de serie rondom Luc Callanach en Ava Turner, maakt een nieuwe seriemoordenaar poppen uit de huid van zijn jonge slachtoffers.

In Perfecte stilte van Helen Fields, het vierde deel uit de serie, wordt het lichaam van een jonge vrouw gevonden aan de rand van Edinburgh. Wanneer de patholoog-anatoom het lijk onderzoekt, doet deze een schokkende ontdekking: uit de huid is een silhouet van een pop gesneden.

Ava Turner en Luc Callanach lijken op een dood spoor te zitten totdat er een pop in een kinderwagen wordt gevonden, van huid gemaakt, naast een achtergelaten baby. Luc en Ava realiseren zich dat de moordenaar een afschuwelijk spel speelt wanneer ze weer een vermoorde jonge vrouw aantreffen. Ieder moment kan hij opnieuw toeslaan. Kunnen Luc en Ava hem stoppen voordat hij nog een slachtoffer maakt?