Een gegeven nijlpaard - Annette Bjergfeldt RECENSIE

Recensie: Een gegeven nijlpaard - Annette Bjergfeldt

Esthers opa Hannibal kocht in 1921 een huis aan de Palermovej op het eiland Amager, waar hij met zijn Russische vrouw ging wonen en hoopte te kunnen genieten van kunst en muziek. Zijn koppige vrouw Varinka, afkomstig uit een circusleven, dacht hier anders over en ging liever elke dag wedden op de hondenraces. Zijn familie gaat echter zijn dromen leven. Dochter Eva ontmoet een duivenmelker, waarmee ze op een prachtig rotseiland gaat wonen. Wanneer dochter Filippa een zwakke gezondheid blijkt te hebben verhuizen ze naar het huis van Hannibal. Later worden daar Esther en Olga geboren, beide strijdend naar succes in de kunsten en op zoek naar de ware liefde, maar het leven heeft iets anders voor ze in petto.

Een gegeven nijlpaard kan in een paar woorden omschreven worden als een bijzonder familieverhaal. Het is verteld vanuit het perspectief van hoofdpersonage Esther. Hier straalt vooral de goede afwisseling van het verleden, toen oma Varinka nog bij het circus zat, en het heden, waarin zij en haar familie langzaam opgroeien in het huis. Op een rustige manier beschrijft Annette Bjergfeldt alle belangrijke onderdelen van de familiegeschiedenis en afwisselend krijgen de personages meer aandacht.

De personages zijn stuk voor stuk ontzettend goed uitgewerkt en helemaal een eigen persoon, zoals dat binnen een familie nogal kan verschillen. Je leert langzaam iedereen kennen vanuit Esthers oogpunt, maar niet op een kinderlijke manier, maar juist door de sprongen terug in de tijd op een duidelijke en objectieve manier. Dit brengt ook de nodige humor met zich mee voor de lezer. Oma Varinka is een prachtig personage en het gevoel dat zij in de familie brengt wordt echt goed overgebracht op de lezer en de bijna absurde uitspattingen van zus Olga zijn sterk en realistisch neergezet.

Een gegeven nijlpaard leest daarnaast ook erg prettig. De schrijfstijl en het verhaal houden je in zijn greep en het kabbelt rustig door. Soms sla je een zijtak in, waardoor er wat verwarring kan ontstaan, maar je komt altijd terug bij het huis op de Palermovej. Het boek heeft geen grote ups en downs en daar zit ook meteen de mindere kant. Als je op zoek bent naar een actief verhaal zul je dat hier niet vinden, en je zult misschien in een sleur raken door de herhalende elementen. Dit brengt echter wel weer ontzettend goed naar voren hoe Esther in haar leven staat, maar de manier waarop zij de anderen beschrijft en de spetterende fragmenten waarin Olga naar voren komt maken dit weer goed.

Al met al heeft Annette Bjergfeldt een heerlijk boek geschreven, met een rond verhaal, een soms ietwat absurde familiegeschiedenis met realistische elementen en een heel prettige schrijfstijl. Een gegeven nijlpaard is dan ook aan iedereen aan te raden die een ontroerend maar vermakelijk verhaal wil lezen, over familie en hoe je je eigen weg door het leven moet vinden.

Een gegeven nijlpaard

1  2  3  4  5

Magnifieke en sprankelende familieroman over de jacht op de grote liefde, verlies en tweede kansen. Voor de liefhebbers van Jonas Jonasson en Fredrik Backman.

Als Esthers grootvader Hannibal in 1921 een huis op het Deense eiland Amager koopt, ziet hij een leven vol opera, kunst en grootse liefde voor zich. Maar zijn kersverse Russische vrouw Varinka, die ooit als circusartieste háár eerste geliefde in de muil van een nijlpaard zag verdwijnen, is niet zo romantisch ingesteld als hij gehoopt had. Hannibals zucht naar een artistiek en intellectueel leven springt pas weer over op zijn kleinkinderen: Filippa, die de eerste vrouwelijke kosmonaut wil worden, en de tweeling Esther en Olga die beiden voor de titel ‘artiest van de familie’ strijden. Zal het hun lukken?

Een gegeven nijlpaard is een onvergetelijke familieroman over de jacht op de grote liefde, verlies en tweede kansen.