Het leger van de Denen - Bjørn Andreas Bull-Hansen RECENSIE

Recensie: Het leger van de Denen - Bjørn Andreas Bull-Hansen

De Viking (2018) en Vinland (2020) waren de voorgangers van Het leger van de Denen, dat in 2021 werd uitgegeven. De Noorse Bjørn Andreas Bull-Hansen introduceert zijn personage Torstein Tormodson in zijn eerste boek en volgt zijn belevenissen drie boeken lang. De activiteiten van de personages vervolgen zich in de boeken, dus om alle relevante kennis rondom de Jomsvikingen tot je te nemen, en hiermee het meeste leesplezier te vergaren, is het aan te raden de boeken op volgorde te lezen.
Hoewel Het leger van de Denen een paar jaar overslaat na de gebeurtenissen uit het voorgaande boek, is het een waardevolle opvolger in de reeks en beslaat het de verdere levensloop van Torstein. Ondertussen heeft hij een gezin gesticht, bestuurt hij het gebied Vigulmork en heeft hij groots respect en aanzien verdiend. Maar het bestijgen van de troon brengt ook risico's en gevaren met zich mee. Hij wordt voor een moeilijke keuze gezet als hem ter gehore komt dat er plannen zijn om de Engelse koninkrijken te veroveren.

Bull-Hansen had een typerende afstandelijke en onderhoudende schrijfstijl in zijn vorige boeken, wat een transformatie lijkt te hebben ondergaan. De auteur is duidelijk met zijn woorden, maar weet rijkelijk zijn bedoeling te omschrijven en dit geeft een prettige sfeer aan zijn vertelling. Het is een boek van uitersten met Torstein in het midden. De belangen van zijn gezin tonen de zachte en menselijke kant van het personage, terwijl zijn andere kant bikkelhard is. De toon die de tweestrijd met zich meebrengt is het gehele boek te beleven. Het wordt voortgebracht door gebeurtenissen, gedachten, andere personages en zelfs de omgevingen.

Feit en fictie worden wederom moeiteloos met elkaar verweven, waardoor Het leger van de Denen een belevenis is om te lezen. De vele actiescènes zorgen ervoor dat je je geen moment hoeft te vervelen. Toch gunt de auteur zijn lezers ook momenten van rust en in die pagina's kun je de wervelwind van ervoor laten bezinken. Er wordt geen detail over het hoofd gezien, waardoor het een beeldend geheel wordt. Vanzelfsprekend zijn er veel gewelddadige situaties waarin bloed vloeit en niet iedereen kan dit waarderen. Dat maakt de boeken echt tot een trilogie voor de liefhebber. Historische feiten staan recht overeind en worden benoemd, maar alles wordt overgoten door een persoonlijk sausje die uit het hart van de verteller komt. Torstein deelt zijn gedachten en gevoelens met de lezer en hierdoor is het niet moeilijk om empathie voor hem te ontwikkelen. Ze zijn namelijk realistisch en zorgen dat je eigen gedachten naar de situaties afdwalen. Torstein heeft veel steun en hulp aan zijn vrienden, familie en bondgenoten en duidelijk is dat deze band belangrijk voor hem is. Dit heeft tot gevolg dat ook zij uitvoerig worden omschreven en dat de groepsdynamiek een belangrijk gegeven is. Ze zijn geen achtergrondfiguren, maar op zichzelf staande karakters die een waardevolle rol in het vertelsel hebben en tevens hun eigen aandeel leveren.

Het leger van de Denen is een groots avonturenverhaal dat je nog weleens een adrenalinekick zou kunnen opleveren. Het abrupte en open eind laat echt de vraag ontspruiten of Bjørn Andreas Bull-Hansen na drie boeken wel klaar is met zijn vertelling over de Jomsvikingen. Zou de serie wellicht niet afgesloten worden als trilogie en houdt de auteur nog een verrassing achter de hand...?

Jomsviking 3 - Het leger van de Denen

1  2  3  4  5

Het derde deel van De Jomsviking-serie

Het is het jaar 1007. Jomsviking Torstein is als heerser van het gebied Vingulmörk een van de machtigste mannen van Scandinavië geworden. Zijn leven als tot slaaf gemaakte is slechts een vage herinnering.

Maar conflicten blijken niet ver weg. Zowel de rechtschapen Erik Håkonsson, graaf van Trøndelag, als de Deense koning Sven Gaffelbaard heeft zijn zinnen gezet op de Engelse koninkrijken. Gebieden die ooit onder Deense heerschappij vielen worden opnieuw veroverd, en de verachte koning Ethelred wordt omvergeworpen.

Het leger van de Denen voert de lezer naar de gewelddadige tijd waarin de Scandinavische heersers allianties vormden om de Engelse koninkrijken te veroveren. Met het christendom in aantocht staat de Oudnoorse samenleving op het punt voor altijd te veranderen.