Geheimen - Domenico Starnone RECENSIE

Recensie: Geheimen - Domenico Starnone

De Italiaanse Pietro is leraar op het voortgezet onderwijs. In het verleden heeft hij les gegeven aan Teresa, een knap meisje waar hij na haar afstuderen een relatie mee begint. Hun relatie blijft een aantal jaar voortduren en na een tijdje heeft Teresa een voorstel: om hun relatie te versterken besluiten Pietro en Teresa elkaar hun diepste geheim te vertellen. Een gruwelijk geheim waarvan ze geen van beiden willen dat het ooit het daglicht ziet. Kort daarna gaan ze uit elkaar, maar door hun geheimen is Pietro nooit van haar verlost. Ondertussen trouwt Pietro met een andere vrouw, en krijgt hij kinderen, maar Teresa en zijn geheim blijven altijd in zijn achterhoofd hangen. Grijpt Teresa de kans om alles wat Pietro heeft opgebouwd te verwoesten?

Geheimen is een interessant verhaal dat laat zien wat geheimen en angst met een persoon doen. In Geheimen volgt de lezer Pietro, die na zijn break-up met Teresa langzaamaan zijn leven weer opbouwt. Hij ontmoet een andere vrouw, de wiskundelerares Nadia, en samen bouwen ze een leven op. Tegelijkertijd krijgt Pietro naamsbekendheid door het pamflet over onderwijs dat hij schrijft. Dit geheel van verhaallijnen en thema's zorgt voor een gelaagde roman die uit veel meer bestaat dan alleen geheimen. Dat maakt de roman interessant om te lezen, maar soms ook wat vaag. Als je als lezer getriggerd wordt door de geheimzinnige titel, dan kom je een beetje bedrogen uit omdat het verhaal, ondanks de titel, niet echt om de geheimen zelf draait.

Desalniettemin heeft Geheimen een interessante verhaallijn, waarin verleidingen, de sleur van het dagelijkse leven, de problemen van het huwelijk en onderwijs een belangrijke rol spelen. Het boek is opgedeeld in drie verhalen, waarvan het eerste verhaal het grootste en ook het mooiste is. Na het eerste verhaal wordt er een sprong in de tijd gemaakt en wordt er van perspectief gewisseld. Dat is jammer, want juist het perspectief van Pietro is interessant om te lezen. Ook het moment waarop de overgang ingezet wordt, lijkt heel lukraak gekozen. Dat is jammer want zo word je als het ware uit het verhaal gehaald en de laatste stukken weten je er niet goed meer terug in te krijgen.

De schrijfstijl van Starnone is wel heel overtuigend en interessant, waardoor de roman ondanks de soms vage inhoud, vlot leest. Starnone weet de lezer goed mee te nemen in de wereld van angst, maar ook goed te verwoorden hoe de weg naar roem en succes voor iedereen anders loopt. De personages lijken levensecht, met echte emoties waarin menig lezer zich zal kunnen herkennen.

Geheimen van Domenico Starnone is een interessante roman die over heel veel verschillende dingen gaat, zoals het huwelijk, verleiding, maar ook het onderwijs en de weg naar bekendheid. Hoewel het boek Geheimen heet, spelen geheimen geen supergrote rol in het boek. De geheimen die Teresa en Pietro elkaar toevertrouwen zijn de drijvende kracht achter de verhaallijn van het boek, maar dat komt zeker niet altijd naar voren. Starnone heeft een vlotte en aangename schrijfstijl, waarmee hij de personages levensecht weet weg te zetten. Tegelijkertijd is het verhaal soms wat vaag en is de overgang van het eerste verhaal naar het tweede en derde verhaal heel omslachtig, waardoor de lezer de aandacht verliest. Al met al is Geheimen een interessante roman, die helaas richting het einde een stuk minder leuk wordt om te lezen.

Recensie: Geheimen - Domenico Starnone

Geheimen

Domenico Starnone

23 augustus 2021

ISBN 9789025471606
    Uitgever Atlas
    176 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Geliefden Pietro en Teresa delen hun ergste geheimen met elkaar, en gaan vervolgens uit elkaar. Wanneer Teresa plotseling weer opduikt in zijn leven, is Pietro bang dat ze zijn geheim zal verklappen.

In ‘Geheimen’ van Domenico Starnone hebben Pietro en Teresa een stormachtige relatie. Na de zoveelste ruzie komt Teresa met een idee. ‘Laten we afspreken dat ik jou een geheim vertel dat zo gruwelijk is dat ik het zelfs aan mezelf nauwelijks durf op te biechten, en dan moet jij mij een vergelijkbaar geheim toevertrouwen,’ zegt ze tegen Pietro. Zo zijn ze voor altijd met elkaar verbonden. Kort daarna gaan ze uit elkaar en vertrekt Teresa naar het buitenland. Tot zover ‘voor altijd’, denkt Pietro. Dan wordt hij verliefd op Nadia, met wie hij een relatie krijgt. Een paar dagen voor hun bruiloft duikt Teresa plotseling weer op, en Pietro is doodsbenauwd dat ze zijn geheim zal verklappen en daarmee zijn hele leven zal verwoesten. Vanaf dat moment begint zijn geheim hem te achtervolgen. Telkens als Pietro zich op een kruispunt in zijn leven bevindt, is Teresa daar. Of is hij het die haar steeds opzoekt? En zal zij alles wat hij zo zorgvuldig heeft opgebouwd – zijn relatie, zijn carrière, zijn imago – met één onthulling in duigen doen vallen?

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk