De bronzen stad - S.A. Chakraborty  RECENSIE

Recensie: De bronzen stad - S.A. Chakraborty

In het achttiende eeuwse Caïro verdient Nahri de kost met stelen, het oplichten van rijke Ottomanen en met haar zwendelpraktijken. Ze weet niet waar ze vandaan komt of wie haar ouders waren, maar wel dat ze net wat anders is dan anderen. Ze verstaat talen die ze nog nooit heeft gesproken, en kan vele ziektes diagnosticeren. Tijdens een van haar zwendelpraktijken roept ze per ongeluk de djinnkrijger Dara op, en moet al snel rennen voor haar leven voor andere wezens. Wat ze nooit wilde geloven is dus echt, magie bestaat. En zij heeft in die wereld van magische wezens zelfs een belangrijke rol. Samen met Dara reist ze door de woestijn naar Daevabad, de bronzen stad met de zes poorten, waar ze tussen de djinns, die opgedeeld zijn in zes stammen, veilig zou zijn. Tegelijkertijd krijgt prins Alizayd, de jongste zoon van de koning van Daevabad, een belangrijke politieke rol toegewezen. Hij raakt betrokken bij een verzetsorganisatie van de shafits die onderdrukt worden, en komt klem te zitten tussen twee vuren.

De bronzen stad is het eerste deel van de aangekondigde Daevabad-trilogie. In dit deel maken we kennis met de jongvolwassen Nahri, die veel vragen en weinig antwoorden heeft. De lezers leren samen met Nahri de magische wereld kennen en de verschillende stammen die daarin een rol spelen. Ook de zeer ingewikkelde politieke verbanden worden uitgelegd, en het is opletten geblazen om een goed beeld te krijgen van deze wereld. De veertienhonderdjaar durende vetes achtervolgen de djinn Dara nog steeds en het verhaal begint eigenlijk bij de profeet Suleiman. S.A. Chakraborty besteedt veel aandacht aan de geschiedenis van de stammen en de uitwerking van de wereld. De magische wezens, bovenmenselijke magie en onverklaarbare voorvallen zijn ruimschoots aanwezig. En de lezers worden uiteindelijk moeiteloos meegevoerd in een zinderende wereld van fantasy, achttiende eeuwse geschiedenis en de Islam.

De aandacht in De bronzen stad wordt verdeeld tussen de twee hoofdpersonages Nahri en Ali, waarbij hun perspectief afgewisseld wordt. Hoewel het verhaal van Nahri in eerste instantie wat levendiger op gang komt dan dat van Ali, blijft ook Ali's verhaal niet achter en krijgt de lezer een steeds beter beeld van deze karakters en hun omstandigheden. Daarnaast is er Dara, die wordt neergezet als een arrogante maar sexy krijger, en al snel een zwak voor Nahri ontwikkelt. Terwijl Nahri hem in eerste instantie vervloekt voor het feit dat hij haar wegvoert uit haar vertrouwde Caïro, op weg naar een mysterieuze stad, raakt ook zij steeds meer gehecht aan haar krijger. Romantiek kan natuurlijk ook in de beste fantasy verhalen niet uitblijven. In de momenten die deze personages samen beleven brengt Chakraborty een dosis scherpzinnige humor in het spel, die de langdradige opstart van het verhaal wat luchtiger maakt.

Chakraborty brengt met De bronzen stad weer een nieuw en uniek verhaal binnen het fantasygenre, en neemt daarin ook de tijd om de bouwsteentjes nauwkeurig neer te leggen en ongetwijfeld een stevig fundament te bouwen voor de komende twee verhalen. Toch vraagt dit eerste deel wel wat van haar lezers, want de goede vijfhonderd pagina's brengen veel politieke informatie met zich mee en de verbanden en verhoudingen tussen de zes stammen liggen ingewikkeld. De schrijfstijl is wel erg prettig en Chakraborty schrijft kleurrijk en geeft de karakters diepgang op een luchtige manier. Voor de vele Arabische woorden die gebruikt worden is het maar goed dat er een woordenlijst is toegevoegd, om het begrijpelijk te houden.

Chakraborty schrijft dus met veel aandacht en detail, en creëert een interessante dynamiek tussen de karakters en naarmate je dichter bij het einde komt, wordt het steeds moeilijker om dit boek naast je neer te leggen. De spanning bouwt zich op en een verrassende wending houd je aan de pagina's gekluisterd. Uiteindelijk is het dan maar wachten op het volgende deel van de Daevabad-trilogie, zodat je je weer snel in de magische wereld kunt onderdompelen.

Daevabad 1 - De bronzen stad

1  2  3  4  5

Tussen de marktkramen van het achttiende-eeuwse Caïro zingen nog altijd de oude verhalen rond. Verhalen over djinns en geesten. Over steden verborgen in het kolkende zand van de woestijn, vol betoveringen, verlangen en schatten die je stoutste dromen overtreffen. Daar, waar de magie door elke straat stroomt en als stof in de lucht hangt, wacht Daevabad: de legendarische bronzen stad. Achter haar hoge muren en zes djinnpoorten wacht een stad vol intrige en betovering – waar oude vetes verre schaduwen werpen en de machtsstrijd genadeloos is.

Nahri heeft nooit in magie geloofd. Dromen over schatten en verborgen steden is leuk, maar als je de kost verdient met het oplichten van rijke Ottomaanse edelen, heb je wel iets anders aan je hoofd. Tot Nahri tijdens een van haar zwendelpraktijken per ongeluk een mysterieuze djinnkrijger aan haar zijde roept, en ze beseft dat de magische wereld die ze voor onzin hield maar al te echt is. Sterker nog: dat zijzelf er onherroepelijk deel van uitmaakt. Want Nahri heeft nooit geweten waar ze vandaan komt, of hoe het kan dat ze vreemde talen kan verstaan die niemand haar ooit heeft geleerd. Ze hoopt dat de krijger haar de antwoorden kan geven die ze haar hele leven heeft gezocht. Maar iedereen weet dat een wens doen bij een djinn fatale gevolgen kan hebben.