Mijn dikke vette zombiegoudvis 2 - Mo O'Hara RECENSIE

Recensie: Mijn dikke vette zombiegoudvis 2 - Mo O'Hara

Het jeugdboek Mijn dikke vette zombiegoudvis 2 is geschreven door Mo O'Hara. Dit is een vervolg op het eerder verschenen boek Mijn dikke vette zombiegoudvis. Dit tweede boek is goed te lezen zonder dat je deel 1 hebt gelezen. Er wordt alleen niet helemaal duidelijk waar de zombiegoudvis vandaan komt, hoe hij aan zijn hypnotiserende krachten en zijn geheel eigen wil komt. Dit leesboek bevat 2 losse verhalen dus je hebt 2 verhalen in 1 boeken dat is best uniek voor een jeugdboek. De illustraties in het boek zijn gemaakt door Marek Jagucki.

Het eerste verhaal gaat over Tom die met zijn familie en vrienden een weekend weg gaat. Mark, de oudere broer van Tom, vindt het niet leuk dat Tom mee gaat omdat hij volgens Mark veel te jong is om stoere dingen te doen. Zij reizen naar een gebied waar een kwaadaardige aal in het water zit. Zij zijn nieuwsgierig of zij de aal kunnen zien. Als zij zich in een roeiboot op het water bevinden komt de aal inderdaad tevoorschijn en probeert hen uit het bootje te gooien. Frankie de zombiegoudvis is gelukkig in de buurt. Hij heeft speciale krachten en krijgt het voor elkaar om met groene zombie ogen de aal te hypnotiseren. Hij blijkt uiteindelijk toch niet zo kwaadaardig te zijn als iedereen dacht. Het tweede verhaal is net zo leuk als het eerste verhaal alleen iets minder spannend. Er zitten mooie boodschappen in de verhalen. De boodschappen zijn dat je niet te snel moet oordelen en je eerst ergens in moet verdiepen. Het blijkt hierna toch allemaal anders te zijn dan je eerst dacht. De achterliggende boodschap van het tweede verhaal is dat echte vriendschap wel tegen stootje kan en dat het na een ruzie altijd weer goed kan komen.

In hoofdstuk 1 word je al gelijk nieuwsgierig gemaakt voor wat er gaat komen in het verhaal. Dit is knap gedaan. Het verhaal wordt verteld in de ik vorm en pas op de laatste bladzijde van het laatste hoofdstuk kom je erachter dat het Tom is die het verhaal heeft verteld. Het boek bestaat uit veel kleine en korte hoofdstukken, dat zorgt er onder andere voor dat het boek lekker snel weg leest. De pagina's zijn niet altijd doorgenummerd, maar omdat Frankie in de hoek van de pagina staat, is dit niet hinderlijk. Er staan heel veel leuke zwart wit tekeningen tussen de tekst door. Het is niet erg dat zij niet in kleur zijn want anders zou het waarschijnlijk te veel afleiden van het verhaal. De trefwoorden spanning, humor, fantasie en avontuur passen prima bij het verhaal. Mijn dikke vette zombiegoudvis 2 is geschreven voor kinderen van 8 jaar en ouder. De verhalen spreken hen zeker aan maar sommige woordspelingen zullen nog een beetje moeilijk te begrijpen zijn voor 8 jarigen.

Mijn dikke vette zombiegoudvis 2

Mo O'Hara

27 september 2021

ISBN 9789048860449
    Uitgever Moon
    240 pagina's

Moon

Tiener boeken

1  2  3  4  5

Frankie is een dikke vette zombiegoudvis met hypnotiserende krachten en een geheel eigen wil. Wanneer zijn eigenaar Tom hem meeneemt op een vakantie naar de kust, komt Frankie oog in oog te staan met een superzombie-aal. Heeft hij nu eindelijk zijn gelijke ontmoet?

In het tweede verhaal in het boek zijn alle ogen op Frankie gericht wanneer hij de hoofdrol in het schooltoneelstuk op zich neemt. Als dat maar goed gaat!