Herfstrood - Jackie van Laren RECENSIE

Recensie: Herfstrood - Jackie van Laren

Herfstrood is het derde deel van de Onder de bomen-serie van Jackie van Laren. Eerder verschenen van deze serie: Lentegroen en Zomerloof.

Boswachter Sylvie van Foreeste woont sinds een half jaar in De Grote Weijde. Na een broeierig zomer waarin ze een relatie kreeg met landgoedeigenaar Freek breekt nu de herfst aan. In het vorige deel wist Freek met zijn werk voor de AIVD een grote criminele bende op te rollen. Dit had echter grote impact op zijn eigen stressniveau. Hij kreeg een meltdown, waarin hij de relatie met Sylvie beëindigde. Hoe gaat dit verder? Weten de twee hun relatie nieuw leven in te blazen, blijven ze vrienden, of is de breuk definitief en is er verwijdering ontstaan?

Net zoals in de eerste twee delen van deze serie krijgt de lezer het verhaal mee vanuit de perspectieven van Freek en Sylvie. Auteur Jackie van Laren weet de gevoelens van zowel Freek als Sylvie goed in woorden te vatten. Zo komen de emoties van hen beide realistisch over, zodat het verhaal levensecht overkomt. De (soms ingewikkelde) liefde die speelt tussen Freek en Sylvie is herkenbaar en niet overdreven geromantiseerd of onrealistisch neergezet.

De hoofdpersonages in deze romanserie zijn origineel. Sylvie van Foreeste is een stoere, onafhankelijke boswachter. Ze staat haar mannetje als boswachter en alleenstaande moeder van dochter Ties. Ook dochter Ties heeft een aardige rol in het verhaal en is een aandoenlijk tienermeisje met een eigen stijl. Freek, volledig graaf Frederik Alexander Walburgis Quint Woudenbergh van Lynden, woont in het koetshuis op zijn landgoed Woudenbergh. Door zijn titel heeft hij een zekere status in de maatschappij en ook in het dorp De Grote Weijde. In eerste instantie weet hij hier niet goed raad mee, omdat hij door zijn Asperger niet graag in de belangstelling staat en slecht kan omgaan met teveel prikkels. Toch blijkt hij een lieve man die oprecht is en goed met kinderen kan omgaan.

Auteur Jackie van Laren heeft een vlotte, toegankelijke schrijfstijl. In Herfstrood hangt de romantiek voortdurend in de lucht. De liefde tussen Sylvie en Freek is nog altijd aanwezig, maar heeft een flinke knauw gekregen door de meltdown van Freek. Zowel Sylvie als Freek zijn onzeker geworden over hun liefde en ze twijfelen voortdurend of ze zich opnieuw in een relatie moeten storten. Als lezer word je voortdurend meegenomen in hun emoties en kun je met hen meeleven.

Herfstrood is een heerlijke feel good verhaal met romantiek & humor, met op de achtergrond de bosrijke omgeving van de Utrechtse Heuvelrug. De sfeer, personages in de Onder de bomen-serie en de schrijfstijl van Jackie van Laren zijn aansprekend, waardoor ook het vierde deel gelezen moet worden. Als laatste deel volgt Winterzon.

Recensie: Herfstrood - Jackie van Laren

Onder de bomen 3 - Herfstrood

1  2  3  4  5

Door een opeenstapeling van misverstanden is de prille romance tussen boswachter Sylvie en graaf Freek spectaculair stukgelopen. Beiden proberen ze, gebroken hart of niet, als vrienden met elkaar verder te gaan – al was het maar omdat ze elkaar nodig hebben bij alle plannen rond Freeks landgoed, en omdat Sylvies dochter Ties zo dol op hem is.

Het is Freek gelukt om de criminele onderhuurders van zijn grote huis te ontmaskeren, maar nu is het huis in slechtere staat dan ooit, terwijl zijn huurinkomsten zijn weggevallen. Als Sylvie door haar baas uit het boswachtershuisje wordt gezet, schiet Freek haar te hulp en mag ze van hem in zijn koetshuis wonen. Naarmate de herfst vordert, blijkt dat ze al hun vindingrijkheid, goede contacten en doorzettingsvermogen nodig hebben om hun levens weer op de rit te krijgen. En dat de aantrekkingskracht tussen de voormalige geliefden beslist niet is verdwenen.