Winterzon - Jackie van Laren RECENSIE

Recensie: Winterzon - Jackie van Laren

Winterzon is het laatste deel van de romanserie Onder de bomen van Jackie van Laren. De eerste drie delen van de serie waren: Lentegroen, Zomerloof en Herstrood. Romantiek en natuur spelen een hoofdrol in het liefdesverhaal over boswachter Sylvie van Foreeste en graaf Freek Woudenbergh van Lynden.

In dit slotdeel van de serie hebben Sylvie en Freek, samen met Ties en Hans-Willem, net het landhuis op landgoed Woudenbergh betrokken. Sylvie en Freek zijn dolverliefd en heel gelukkig met elkaar. Ze hebben inmiddels in het dorp een fijne groep vrienden om zich heen verzameld, waar ze gezellige avonden mee hebben en de feestdagen mee doorbrengen. In het landhuis treffen ze oude geheimen van de familie Woudenbergh van Lynden die het leven nog leuker maken en mogelijkheid geven om het landhuis verder op te knappen.

Auteur Jackie van Laren maakte haar debuut met de driedelige Q-serie. Vervolgens volgden meerdere romans die succesvol waren en voor haar boek Opstaan won ze de Hebban Award voor Beste Roman. Onder de bomen is een mooie vierdelige feel good serie. Jackie van Laren heeft een makkelijk leesbare schrijfstijl waardoor deze serie heerlijk leest.

Winterzon is geschreven vanuit het perspectief van Freek en Sylvie, zij komen om-en-om aan bod. Het is boeiend om vanuit hun beider perspectief te lezen hoe zij de ontwikkeling van hun relatie ervaren. Ze hebben in korte tijd veel meegemaakt en op liefdesgebied grote stappen gezet. Ze wonen nu zelfs samen in het grote landhuis.

Sylvie en Freek zijn sympathieke en hartverwarmende hoofdpersonages van deze romanserie. Sylvie is een stoere, onafhankelijke boswachter die haar mannetje staat. Toch had ze door nare ervaringen uit het verleden moeite om zich helemaal open te stellen voor de liefde. Freek heeft Asperger en is een lieve, gevoelige en oprechte man. In het verleden zonderde hij zich van iedereen af, maar door zijn relatie met Sylvie en zijn nieuwe vrienden leert hij dat hij ook goed functioneert met mensen om zich heen. Zijn eerlijkheid wordt door Sylvie en zijn vrienden zeer op prijs gesteld. Daarnaast heeft Freek ontzettend droge humor en doordat hij alles letterlijk neemt, ontstaan grappige gesprekken.

Een groot deel van het verhaal speelt zich af op landgoed Woudenbergh, een prachtig gebied op de Utrechtse Heuvelrug. De auteur heeft daarmee gekozen voor een mooie natuurlijke en romantische achtergrond. In het nabijgelegen dorp De Grote Weijde is sociale status erg belangrijk. Zowel Freek als Sylvie hebben hier weinig mee, maar zeker Freeks titel zorgt ervoor dat hij een bepaalde positie bekleed in het dorp en aanzien geniet bij de dorpsbewoners. Ook weet Freek soms voordeel uit zijn titel te halen, waardoor grappige situaties ontstaan en hij anderen op hun plek weet te zetten en zijn geliefden weet te beschermen.

Winterzon is een mooi verhaal vol liefde, natuur en humor en daarmee een mooi slot van deze serie van Jackie van Laren.

Recensie: Winterzon - Jackie van Laren

Winterzon

1  2  3  4  5

Kerstmis nadert in boswachterij De Grote Weijde. Dankzij een verrassende vondst heeft Freek zijn grote huis kunnen opknappen. Zijn beste vriend Simon heeft hij aangesteld als beheerder van het huis en landgoed. Nog nooit heeft Freek zo veel banden gehad met andere mensen – en hij voelt zich er goed bij. Aarzelend hebben hij en Sylvie weer toegegeven dat er meer is tussen hen dan vriendschap. Veel meer. Het kerstdiner, dat hun meest vertrouwde vrienden en dierbaren samenbrengt, kan wel eens het mooiste en warmste in jaren worden.