Een Eed zo Duivels - Brigid Kemmerer RECENSIE

Recensie: Een Eed zo Duivels - Brigid Kemmerer

Een Eed zo Duivels is het derde en laatste deel van de Vervloekt trilogie. In dit deel maken Rhen en Grey zich op om de oorlog aan te gaan. Terwijl ze dit allebei eigenlijk niet willen. Net als Rhen en Harper een plan maken om dit met Grey en Lia Mara te gaan bespreken gooit de tovenares Lilith weer roet in het eten.

Het verhaal van Een Eed zo Duivels is bedoeld om alle losse eindjes met elkaar te verbinden. Dit lukt ook, maar op de één of andere manier loopt het verhaal niet zo lekker als Een vloek zo eenzaam en Een hart zo vurig. Misschien omdat de twee verhaallijnen, Harper & Rhen in Sinteldaal en Lia Mara & Grey in Syhlvoorde zich het merendeel van het verhaal ver van elkaar afspelen. De verhalen raken elkaar wel maar zijn toch te apart om echt een geheel te vormen. Ook wisselen de perspectieven meer omdat er meer hoofdpersonen zijn dan in de voorgaande delen. Niet dat het verhaal niet goed in elkaar zit maar het is lastig de kwaliteit van de voorgaande delen te evenaren. Een Eed zo Duivels zorgt zeker voor een afgerond en bevredigend einde van de Vervloekt-trilogie.

De personages in Een Eed zo Duivels ontwikkelen zich verder waar ze in de voorgaande delen geëindigd waren. Het is prettig dat dit op een geloofwaardige manier gebeurd, met vallen en opstaan. Het maakt het gemakkelijk je te verbinden met alle personages en met allemaal mee te leven. Omdat Rhen en Harper in dit deel lijnrecht tegenover Grey en Lia Mara komen te staan kom je als lezer een beetje in een loyaliteitsconflict. Want beide partijen hebben fouten gemaakt en beide partijen zijn te begrijpen. Dit zorgt op een prettige manier voor extra spanning en een extra dimensie in het verhaal.

De schrijfstijl van Brigid Kemmerer is net als in de voorgaande delen erg aangenaam. Ze weet je in no time in het verhaal te trekken en je als het ware door Sinteldaal en Syhlvoorde te laten reizen. Deze beeldende schrijfstijl is iets minder prettig tijdens de gevechtsscènes, maar overwegend leest het heel prettig. Net als de eerdere delen maakt Brigid Kemmerer ook met Een Eed zo Duivels de genres young adult en fantasy erg toegankelijk.

Samengevat is Een Eed zo Duivels een must-read voor wie de eerdere delen van de Vervloekt-trilogie heeft gelezen en een echte aanrader voor young adult en fantasy liefhebbers. Maar die moeten dan wel eerst even Een vloek zo eenzaam en Een hart zo vurig lezen.

Vervloekt 3 - Een eed zo duivels

1  2  3  4  5

Het zinderende slot van de Vervloekt-trilogie!

Brigid Kemmerer overtuigde YA-liefhebbers met 'Een vloek zo eenzaam' en was in een klap niet meer weg te denken uit het rijtje met populaire fantasyauteurs. Met dit laatste deel rondt ze de trilogie over Rhen, Harper, Grey en Lia Mara op magische wijze af. Extra juicy is dat de vier personages die in de eerdere boeken een eigen stem kregen, in dit laatste deel lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Wie zal er zegevieren?