De Laatste Sneeuw - Stina Jackson  RECENSIE

Recensie: De Laatste Sneeuw - Stina Jackson

Liv Björnlund woont in De Laatste Sneeuw samen met zoon Simon en vader Vidar in het afgelegen Ödesmark. Zij leiden hun leven in afzondering en hebben niet veel contact met de buitenwereld. Totdat Vidar verdwijnt en Livs wereld op zijn kop staat. Ineens is haar gezin het middelpunt van belangstelling. Weet zij ondanks deze aandacht erachter te komen wat er met haar vader gebeurd is?

Liv Björnlund heeft geen gemakkelijk leven gehad. Haar moeder is op jonge leeftijd overleden en haar vaders wil is wet. Een gezellige familie is het niet te noemen maar ze leven gemoedelijk met elkaar in het afgelegen huis in Ödesmark. Totdat Vidar op een nacht ineens verdwijnt en Liv en Simons leven ineens op zijn kop staat. Komt Vidar terug of zijn zij eindelijk vrij en kunnen ze gaan en staan waar ze willen? Het verhaal wordt afgewisseld met flashbacks uit het verleden waarin duidelijk wordt dat dit personage redelijk losbandig is en weg wil bij haar vader.

Deze psychologische thriller is geen boek wat van kaft tot kaft super spannend is. Stina Jackson heeft een verhaal geschreven waarbij het verhaal en de personages en hun ontwikkeling belangrijk is. Het huidige verhaal wordt afgewisseld met flashbacks uit het verleden waarbij het lange tijd niet helemaal duidelijk is om wie dit gaat. Wanneer je hierachter komt wordt het gehele verhaal een stuk duidelijker. Door de manier waarop het verhaal behandeld wordt is de spanning die je normaal gewend bent van een thriller niet het belangrijkste in dit boek. Ondanks dat deze spanning mist leest De Laatste Sneeuw toch relatief gemakkelijk weg. Ook is er tegen het einde de welbekende onthulling waarbij we er eindelijk achter komen wie de dader is.

De Laatste Sneeuw weet je dankzij Stina Jacksons vertelwijze tot het einde in afwachting te houden van de onthulling van de dader. Tijdens het verhaal komen meerdere mogelijke daders naar voren maar wie het uiteindelijk gedaan heeft blijft nog lang onbekend. Het personage van Liv wordt afgewisseld met Liam. Eén van de twee beruchte broers uit de omgeving die besluit zijn leven te beteren om een goede vader te worden voor zijn dochter. De afwisseling tussen deze twee personages geeft het verhaal een bijzondere diepgang. Tijdens het lezen leef je met beide personages ontzettend mee, ook wanneer het erop lijkt dat Liam op moet draaien voor de verdwijning van Vidar.

De Laatste Sneeuw is geen hele spannende thriller om te lezen maar weet je wel tot het einde in afwachting te houden tot de belangrijke onthulling van het verhaal. De personages worden goed uitgewerkt in het verhaal en dankzij de soms wat onduidelijke flashbacks krijg je als lezer een duidelijk beeld van de situatie waar de personages in zitten. Met dit verhaal heeft Stina Jackson een redelijk goede psychologische thriller neer weten te zetten en daarom krijgt dit verhaal vier hartjes.

De laatste sneeuw

1  2  3  4  5

In een afgelegen dorp in Lapland vergeet men geen enkele misstap…

De winter weigert zijn ijzige greep op Ödesmark, een afgelegen dorp in Lapland, los te laten. Vele huizen zijn er langzaam in verval geraakt. Maar Liv Björnlund is nooit weggegaan. Ze woont er samen met haar tienerzoon Simon en haar bejaarde vader Vidar.
    Liv voelt de blikken van hun weinige buren. Iedereen lijkt zich af te vragen of het waar is dat Vidar op een klein fortuin zit. Zijn twijfelachtige zaakjes hebben hem veel vijanden opgeleverd en in Ödesmark vergeet niemand ooit iets.
    Nu wil iemand terug wat rechtmatig van hem is. Niets zal hem stoppen, ongeacht wie hem in de weg staat…