Schaduwleven - Kim Moelands RECENSIE

Recensie: Schaduwleven - Kim Moelands

Als Elena Daniël ontmoet is ze blij dat hij haar aandacht geeft, aandacht die ze als kind gemist heeft. Ze lijken gelukkig, maar langzaamaan beginnen er scheurtjes in hun relatie te ontstaan. Daniël lijkt toch niet de man te zijn wie ze dacht dat hij was. Maar naar de buitenwereld toe blijft hij de charmante man. Is het nog mogelijk voor haar om aan hem te ontsnappen nu er ook kinderen in het spel zijn?

Schaduwleven grijpt je vanaf de eerste bladzijde. Je voelt de wanhoop, onmacht, onrecht en frustratie. De frustratie van Elena tijdens de strijd om de kinderen, van Amber tijdens de relatie en dat haar ouders haar niet geloven, en van Luna omdat ze Tom mist en geen steun van haar ouders krijgt. Het is een heftig verhaal dat binnenkomt.

Kim Moelands heeft Schaduwleven opgebouwd in 3 fases van Elena's leven. Het begint met een hoofdstuk vanuit het perspectief van Elena. Hierin volg je de strijd om de kinderen nadat ze bij Daniël weg is gegaan. Deze hoofdstukken zijn heftig en je voelt met haar mee. Haar onmacht omdat niemand haar wil geloven is voelbaar. Ze komt wanhopig over.

In de hoofdstukken van Amber lees je hoe Elena Daniël ontmoet. Je denkt even vanuit een ander perspectief te lezen, maar het wordt al snel duidelijk waarom er Amber boven staat. Hierdoor is het goed te onderscheiden in welke tijdslijn het hoofdstuk zich afspeelt. Deze hoofdstukken beginnen niet zo heftig en dat zorgt ervoor dat je even wat afstand kan nemen van Elena. Je leert het hoofdpersonage wat beter kennen. Kim Moelands neemt je met dit perspectief mee in de ontwikkeling van de relatie tussen Amber en Daniël. Ook wordt in deze hoofdstukken duidelijk hoe de narcistische persoonlijkheidsstoornis van Daniël langzaamaan naar voren komt en wat dit voor Amber betekent. Het is fijn om deze ontwikkeling te lezen en om zo de hoofdstukken vanuit Elena beter te begrijpen.

Ook maak je als lezer kennis met de jonge Elena. Hierin wordt het een en ander duidelijk over wat ze als kind heeft meegemaakt en waarom ze aandacht van haar ouders gemist heeft in haar jeugd. Deze hoofdstukken zijn geschreven vanuit een kinderlijke kijk en zorgt ervoor dat het boek wat minder zwaar wordt, wat een welkome afwisseling is met de steeds heftiger wordende hoofdstukken van Elena en Amber. De verschillende fases maken Schaduwleven leesbaar.

Er zitten wat dingen in die wat minder geloofwaardig over komen. Zoals bepaalde dingen die in de rechtszaak voorgelegd worden en als waarheid aangenomen worden, zonder dat het onderzocht wordt. Ook het einde was wat vergezocht en doet het verhaal dat rustig opgebouwd wordt een beetje te niet. Het komt gehaast over, alsof er nog plotseling een einde verzonnen moet worden.

Schaduwleven van Kim Moelands is een mooi en heftig verhaal over huiselijk geweld, narcisme, manipulatie en wanhoop. Elena's verhaal komt binnen en is voelbaar.

Recensie: Schaduwleven - Kim Moelands

Schaduwleven

Kim Moelands

11 mei 2021

ISBN 9789400513600
    Uitgever A.W. Bruna
    320 pagina's

A.W. Bruna

1  2  3  4  5

De jonge naïeve en getraumatiseerde Elena kan haar geluk niet op als de populaire Daniël interesse in haar toont. Hij is charmant, slim en zelfverzekerd. Alles wat zijzelf niet is. Hij geeft haar de aandacht die ze in haar jeugd heeft moeten missen en wanneer hij haar ten huwelijk vraagt, zegt ze natuurlijk ja. Maar al in de wittebroodsweken beginnen de problemen. Daniël blijkt een narcistische persoonlijkheidsstoornis te hebben en begint gevaarlijke trekjes te vertonen. Hij manipuleert en intimideert, en isoleert haar van haar omgeving.
    Elena raakt verstrikt in een nachtmerrie van intimidatie en geweld. Niemand gelooft haar, behalve de gepensioneerde psychologe Violet. Wanneer zij plotseling verdwijnt, blijft Elena met veel vragen zitten…