De nietige miljoenen - Jess Walter RECENSIE

Recensie: De nietige miljoenen - Jess Walter

In het Amerika van begin twintigste eeuw zijn de rondtrekkende broers Rye en Gig Dolan in Spokane beland. Ze proberen elke dag hun brood te verdienen door voor koppelbazen te werken. Gig is lid van de vakbond en wil de situatie van de arbeiders verbeteren, Rye is nog maar zestien en voelt zich af en toe helemaal verloren in hun leven van corruptie en activisme. Wanneer er rellen uitbreken en de broers in de gevangenis terechtkomen, wordt de situatie helemaal anders. Rye komt in contact met twee heel verschillende vrouwen, die hem beide een heel andere kant op duwen. Zal hij zich voor het geld laten gebruiken door een rijke mijnmagnaat of volgt hij de voorvechtster en feministe Elizabeth Gurley Flynn?

Jess Walter neemt de lezer in De nietige miljoenen mee naar een andere tijd. Hij doet dat op een knappe manier, want al na enkele bladzijden waan je je in de mijnstad Spokane in de vroege twintigste eeuw. De grauwheid van het bestaan, de klassenverschillen, het botsen tussen autoriteiten en arbeiders die niks te verliezen hebben, alles wordt rustig maar nauwgezet in beeld gebracht. Dat is meteen ook de kern van de schrijfstijl. Walter overhaast niks, hij neemt de tijd om een sfeer te creëren, om die broeierigheid om te bouwen en tot een explosie te laten komen.

Tijdens het opbouwen van de verhaallijn krijg je veel inzicht in de personages. Met name Rye, het hoofdpersonage die je het grootste deel van De nietige miljoenen volgt. De jongen is een tiener in de schaduw van zijn oudere broer bij de start van het verhaal, maar ontpopt zich tot een zelfstandige, bewuste jongeman. Natuurlijk maakt hij fouten en heeft hij twijfels, maar er komt zoveel op hem af en hij wordt gebruikt als pion in het spel tussen vakbonden en rijke bazen. Walter geeft geen uitgebreide psychologische duidingen, maar hij zet Rye's emoties realistisch neer waardoor het personage echt gaat leven.

Tussendoor zijn er kortere hoofdstukken, waarbij in de titel de naam van een personage genoemd wordt. Deze delen zijn, in tegenstelling tot de hoofdstukken waarin Rye centraal staat, geschreven vanuit het ik-perspectief. Onder andere Gig komt aan bod, en zo kom je ook meer te weten over deze nevenpersonages. Ze hebben niet altijd veel te maken met het verhaal, zoals Jules, en over de noodzaak om hen uit te lichten kan je je vragen stellen, maar Walter maakt er aan het einde van De nietige miljoenen wel een mooi afgerond geheel van. Daardoor begrijp je eerdere hoofdstukken ook beter. Het verschil tussen de perspectieven, ik versus personele, geeft een verschil in beleving. Het lijkt alsof de kortere delen, waarin de nevenpersonages belicht worden, toch even sterk doel treffen als de langere delen met Rye. Dat is de centrale verhaallijn, de kapstok waar de rest aan wordt opgehangen.

Het thema van De nietige miljoenen voelt origineel. Er zijn niet zoveel verhalen te vinden over de conflicten tussen vakbonden en arbeiders in begin twintigste eeuw, en al zeker niet in een wat afgelegen landbouwgebied. De rellen en het gevecht om gelijkwaardigheid vormen de rode draad. Toch is er daarnaast ook genoeg over liefde en relaties te vinden in het boek. Niet alleen romantisch, maar ook familie en vrienden zijn belangrijk. In een uitnodigende bewoording die tevens veel diepgang heeft, laat Walter zien dat hij dit stukje geschiedenis aantrekkelijk tot leven kan brengen. De nietige miljoenen is tevens een boek voor een groot publiek. Er zitten genoeg elementen in verwerkt om een verscheidenheid aan lezers te entertainen.

De nietige miljoenen

Jess Walter

29 april 2021

ISBN 9789460684531
    Uitgever Marmer
    416 pagina's

Marmer

1  2  3  4  5

Net als in zijn bestseller Schitterende ruïnes zet Jess Walter in De nietige miljoenen een verbluffend realistisch tijdsbeeld neer. Ditmaal verplaatst hij zich in het Amerika van begin twintigste eeuw. De broers Rye en Gig Dolan scharrelen hun kostje bij elkaar, liften mee op goederentreinen en staan bij corrupte koppelbazen in de rij voor een dag werk. Terwijl de zestienjarige Rye snakt naar een vaste baan en een eigen huis, droomt zijn oudere broer Gig van een betere wereld. Samen met andere vakbondsmannen strijdt hij voor een eerlijk loon en een fatsoenlijke behandeling. Rye deelt het idealisme van zijn broer niet en kiest zijn eigen weg, maar toch valt hij voor Elizabeth Gurley Flynn, een onverschrokken activiste en feministe. Gig daarentegen heeft een oogje op Ursula the Great, een stripteasedanseres die in een kooi optreedt met een vraatzuchtige poema. Zij brengt de jonge mannen in contact met een minstens zo gevaarlijke mijnmagnaat. De wereld van de broers is een wirwar van uitbuiters, mijnen, bordelen, kroegen en agenten, en het lijkt onmogelijk om daaruit te ontsnappen. De nietige miljoenen is een meeslepende roman over eenvoudige idealen die botsen met de harde werkelijkheid. Het Amerika van toen blijkt griezelig veel te lijken op onze tijd. De nietige miljoenen (The Cold Millions) behoort tot de beste boeken van 2020 volgens: NEW YORK TIMES (historical fiction), PUBLISHERS WEEKLY, KIRKUS REVIEWS, WASHINGTON POST, BOSTON GLOBE, SEATTLE TIMES, CHICAGO TRIBUNE, BLOOMBERG, USA TODAY, NPR FRESH AIR, NEW YORK PUBLIC LIBRARY, CHICAGO PUBLIC LIBRARY, ESQUIRE en OPRAH.