Mythische trektochten in Europa - Lonely Planet RECENSIE

Lonely Planet heeft weer een heel mooi reisboek samengesteld, dit keer met super mooie Mythische trektochten in Europa. Met dit reisboek kan je de meest indrukwekkende wandelroutes in Europa verkennen. Het boek is geschreven door de wandelaren die de route hebben afgelegd. De reisverhalen worden in de ik vorm geschreven waardoor je nog meer meegenomen wordt op reis en een goed beeld kunt vormen van het soort wandeling. Het boek is onderverdeeld in 4 hoofdstukken, deze verdeling is gebaseerd op de verdeling van Europa. Je vindt de hoofdstukken Noord-, West-, Zuidoost- en Oost-Europa in het boek.

Met gekleurde wandelschoenen wordt aangegeven wat de zwaarte van de wandelroute is. Er wordt onderscheid gemaakt tussen 3 niveaus namelijk eenvoudig, zwaarder en mythisch. Met deze codering wordt naast de zwaarte ook de uitdaging, logistiek en lokale omstandigheden meegenomen. Er zit een groot verschil tussen het aantal kilometers om te wandelen, zo zijn er routes bij van 10 kilometer en zelfs van 285 kilometer. De langste wandeling is 2100 kilometer. Je kunt dus als ervaren of gevorderd wandelaar gebruik maken van dit boek. Het zijn naast de kilometers ook gevarieerde routes wat betreft het onderwerp, je kunt zowel wijnroutes als historische wandelroutes lopen. Na elke wandelroute staat er ook een pagina met 'Meer van dit'. Op deze pagina worden soortgelijke wandelroutes benoemd. Als je dus helemaal weg bent van een gelopen route, kan je die altijd nog gaan uitproberen.

Wat je wel mist is een grote kaart van Europa waar alle wandelingen op staan, op deze manier had je in één oogopslag kunnen zien in welk land of gebied je wil of zou kunnen gaan wandelen. Per route staat er wel bovenin de pagina een stip op het land zodat je kan zien in welke omgeving van het desbetreffende land de wandeling is. Ook staat er zoals in elk Lonely Planet boek een kaartje met de route en of je bergen enzovoorts tegenkomt, maar dit geeft niet een duidelijk overzicht van waar de route zich precies bevindt.

Door heel het boek staan prachtige foto's die laten zien wat je onderweg tegenkomt. Wanneer je deze ziet wil je direct de route gaan lopen om dit in het echt te kunnen aanschouwen. Je kunt je ook voorstellen dat je nog veel meer moois onderweg kan verwachten door de verhalen die er over de omgeving verteld worden. Er staan per route in verhouding weinig foto's bij. Je zou graag meer van de omgeving willen zien, maar er moet natuurlijk ook iets overblijven voor onderweg. Dit maakt je ook wel weer erg nieuwsgierig om de route te gaan lopen.

Er wordt bij elke route handige praktische informatie gegeven. Dit staat bij elke route op dezelfde manier aangegeven. Zo wordt er het begin- en eindpunt benoemd, de afstand en de duur van de wandeling maar ook in welke maand(en) je de wandeling het beste zou kunnen maken. Daarnaast wordt er bij een route ook nog eens een leuke tip of weetje gegeven. Dit kan bijvoorbeeld een tip zijn voor een leuk museum of een weetje over een brug die je tegenkomt op de route. Een voorbeeld hiervan is dat er net iets buiten de route 'Deens design kijken in Aarhus' een leuk museum ligt en dat dat het omlopen waard is.

Mythische trektochten in Europa van Lonely Planet is een zeer mooi en compleet boek. Het staat boordevol nuttige informatie. Dit is een boek dat mensen die van wandeltochten houden zeker in huis moeten hebben. Het is een leuk boek om te hebben maar ook om cadeau te geven aan mensen die veel wandelen. De variatie in routes maakt dat er altijd wel een route is die je graag zou willen lopen.

Mythische trektochten in Europa

Lonely Planet

30 augustus 2021

ISBN 9789401476560
    Uitgever Lannoo
    320 pagina's

Lannoo

Reizen

1  2  3  4  5

Lonely Planet's Mythische trektochten in Europa staat garant voor levenslang wandelplezier! In dit boek komen 50 spectaculaire wandelroutes - van Andalusië tot de poolcirkel - en 150 alternatieve suggesties aan bod.

De trektochten variëren van stedelijke omzwervingen tot bergbeklimmingen, met daartussen wijnroutes, kustwandelingen, meerdaagse pelgrimstochten, culturele uitstapjes en sneeuwschoenwandelingen.