Gevaar op safari - M.G. Leonard en Sam Sedgman RECENSIE

Recensie: Gevaar op safari - M.G. Leonard en Sam Sedgman

Het jeugdboek Gevaar op safari is geschreven door M.G. Leonard en Samgman. Dit is het derde deel in de boekenreeks Dader op het spoor, dit boek is los van de andere boeken te lezen. De prachtige illustraties in het boek en de omslag zijn gemaakt door Elisa Paganelli. In het verhaal worden de illustraties zo gebracht dat ze gemaakt zijn door Alex, de hoofdpersoon. Hij gebruikt deze tekeningen om de moord op te lossen. Je wordt in Gevaar op safari meegenomen op de zeer spannende treinreis door Zuid-Afrika. Aan de binnenkant van de omslag staat er een getekende kaart met hierop de route die de trein rijdt. Zo staan er de Victoria watervallen en het Kruger National park op afgebeeld. Je kunt tijdens het lezen dus duidelijk zien waar de trein zich op de route bevindt. Dit is een zeer leuk extraatje van het boek.

Het verhaal gaat over Alex en zijn oom Ben die een reis maken met de Safari Star, dit is een stoomtrein die een mooie route door Zuid-Afrika rijdt. Onderweg rijden zij door prachtige landschappen en komen ze veel wilde dieren tegen. Tijdens de reis wordt er in een afgesloten treindeel een overleden passagier aangetroffen. De spanning wordt goed opgebouwd, de moord vindt zich op ongeveer één derde van het boek plaats. Hierna wordt het verhaal alleen maar spannender wanneer Alex op zoek gaat naar de dader. Het is mooi om te zien hoe Alex de zaak van meerdere kanten kan bekijken en volhoudt tot hij de moord heeft opgelost. Het verhaal zet je elke keer op een ander 'spoor', dit is knap gedaan door de schrijvers. Daarnaast komen in het verhaal grappige titels en zinnen voor met een dubbele betekenis die zeer goed op het verhaal slaan, een voorbeeld hiervan is Dood spoor en natuurlijk de hoofdtitel Dader op het spoor.

Zeer uniek aan dit boek is dat er op de eerste pagina, voordat het verhaal begint, een pagina gewijd is aan een spreekbeurtpakket. Er staat een mailadres bij waar je het gratis spreekbeurtpakket kan aanvragen. Je krijgt dan een vrolijke powerpointpresentatie, leuke tips en een poster om uit te printen. Je kunt dus een leuke boekbespreking voorbereiden met dit boek. Het verhaal leent zich er ook goed voor want je kunt anderen meenemen op de spannende reis.

Dader op het spoor 3 - Gevaar op safari

1  2  3  4  5

Alex en zijn oom Ben maken de reis van hun leven aan boord van de Safari Star – een luxe stoomtrein die hen van Pretoria naar de prachtige Victoriawatervallen brengt. De verbazingwekkende dieren en het landschap van Zuid-Afrika zijn al heel avontuurlijk, maar het wordt pas écht mysterieus wanneer een passagier dood wordt aangetroffen in een afgesloten treindeel. Is het een vreselijk ongeluk of is er meer aan de hand?