Een systeem zo magnifiek dat het verblindt – Amanda Svensson RECENSIE

Recensie: Een systeem zo magnifiek dat het verblindt – Amanda Svensson

Sebastian, Clara en Matilda zijn een drieling en leven alle drie op een andere plek in de wereld. Alle drie hebben ze hun eigen problemen en vragen over het leven en ook even wat minder contact met elkaar. Na een verontrustend telefoontje van hun moeder staat hun leven en verleden op z'n kop en lijken er alleen maar meer levensvragen bij te komen.

De basis van het verhaal van Een systeem zo magnifiek dat het verblindt is eigenlijk helemaal niet zo origineel of bijzonder. De inkleuring die Amanda Svensson eraan gegeven heeft is dat echter wel. Dit komt deels door haar schrijfstijl, maar ook zeker door de manier waarop ze de levens van de hoofdpersonen heeft vormgegeven. Bijvoorbeeld door Sebastian in een neurobiologisch instituut te laten werken dat met zeer bijzondere proefpersonen werkt. Zo ziet zijn belangrijkste cliënte de wereld alleen in 2D. Maar ook door Clara naar Paaseiland te laten afreizen of de synethesie van Matilda. In het begin van Een systeem zo magnifiek dat het verblindt wordt er relatief weinig informatie gegeven en zelfs een beetje om moeilijke onderwerpen heen gedraaid. Zo duurt het even voordat je als lezer weet wat er met Violetta, de vriendin van Sebastian, is gebeurd en waarom Clara en Mathilda niet meer met elkaar praten. Naar mate het verhaal vordert wordt er steeds meer duidelijk en aan het einde zijn alle punten op wonderbaarlijke wijze met elkaar verbonden.

De schrijfstijl van Amanda Svensson is door haar soms wat kleurrijke woordkeuze bijzonder te noemen en soms ook wennen. Aan de andere kant weet ze juist met deze schrijfstijl het ingewikkelde verhaal van Een systeem zo magnifiek dat het verblindt leesbaar en overzichtelijk te houden. Ook weet ze met haar schrijfstijl de lezer soms heel dicht bij een punt van totale verwarring te brengen wat een hele mooie parallel is met de verwarring die Sebastian, Matilda en Clara op dat moment in hun leven ervaren. Hierdoor voel je je als lezer extra met hen verbonden en is het gemakkelijk om met ze mee te leven.

Samengevat is Een systeem zo magnifiek dat het verblindt een boek dat je aan het denken zet, in verwarring brengt, maar ook zeker voor veel leesplezier zorgt. Een echte aanrader voor wie hiervan houdt en het niet erg vindt om af en toe even een stuk terug te moeten lezen om het verhaal helemaal te kunnen blijven begrijpen.

Een systeem zo magnifiek dat het verblindt

1  2  3  4  5

Sebastian, Clara en Matilda zijn een drieling. Ze groeiden samen op in de Zweedse universiteitsstad Lund, maar zijn nu over de hele wereld uitgevlogen. Sebastian is naar Londen vertrokken, Clara naar Paaseiland en Matilda woont ergens op het Noord-Zweedse platteland. Ze hebben altijd een ingewikkelde relatie met elkaar gehad, vooral de twee zussen.

Dan krijgen ze het verontrustende nieuws dat hun vader vermist is. Daarmee komt een vijfentwintig jaar oud geheim naar boven, dat al hun zekerheden op losse schroeven zet. En alsof de zaken nog niet gecompliceerd genoeg zijn, vinden er vreemde voorvallen plaats. Een moeder ontmoet de duivel op een volkstuintje in Lund. Een jonge vrouw hangt zich op aan een deurpost. De kleine, schijnbaar onbeduidende details lijken stukjes te zijn van een groter geheel. Maar welk?

Dit is een eigenzinnige en labyrintische roman over familie, misverstanden, tekortkomingen en vergeving. Een waar literair meesterwerk over een drieling die elkaar probeert te bereiken in een uit elkaar vallende wereld.