Hildes beproeving - Marie Lamballe RECENSIE

Recensie: Hildes beproeving - Marie Lamballe

Hildes beproeving is het tweede deel van de serie Café Engel, geschreven door Marie Lamballe. De titel zou kunnen suggereren dat Hilde de enige, echte hoofdpersoon van de serie is, maar dat is niet waar. Het boek kent zeven hoofdpersonen die allemaal een vergelijkbare rol spelen. De hoofdstukken zijn afwisselend vanuit het perspectief van een van deze personen geschreven, wat het verhaal interessant maakt want iedereen heeft zo zijn eigen kijk op dezelfde gebeurtenissen. Tegelijkertijd maakt deze veelheid aan personages, er zijn immers ook nog vele andere personages, het verhaal soms ook lastig om goed te volgen.

Hilde is een jonge vrouw die voortdurend in een spagaat zit tussen haar eigen ambities rond het café van haar ouders in Wiesbaden, haar ouders die alle vernieuwing willen tegenhouden en haar man Jean-Jacques die meer wil in het leven dan het café waar zijn vrouw haar leven aan wijdt. Hij is wijnboer in hart en nieren en wil niets liever dan een kleine wijngaard in de buurt kopen. Hildes broers August en Wilhelm zijn beide na krijgsgevangenschap uit de oorlog teruggekeerd. August heeft lang vastgezeten in een Russisch kamp en is daar mentaal door beschadigd geraakt. Het kost tijd om te herstellen. Broer Wilhelm lijkt losser in het leven te staan en is op zoek naar wat hem het beste ligt, acteur zijn in serieuze toneelvoorstellingen of een meer humoristische rol. Tenslotte zijn er nog Swetlana, de jonge Russische vrouw met een kind van een Duitse officier en die na een teleurstellende terugkeer naar haar familie in Rusland toch een nieuw leven probeert op te bouwen in Wiesbaden, Luisa, het nichtje van Hildes vader Heinz en Julia, die ondergedoken was in Café Engel en op wie Wilhelm stilletjes smoorverliefd is.

Hildes beproeving vertelt niet een heel optimistisch of vrolijk verhaal. Er zijn veel problemen, veel onderlinge spanningen en de verschillende hoofdpersonen hebben behoorlijk wat tegenslagen te verwerken. De een weet hier beter mee om te gaan dan de ander. Vooral August en Swetlana weten zich uit een diep dal naar boven te worstelen. Hilde komt niet altijd even sympathiek voor de dag door de manier waarop zij haar zin probeert door te drijven.

Het boek speelt zich af in 1951 en geeft daarmee een interessant tijdsbeeld. De oorlog is een paar jaar geleden geëindigd, maar de maatschappij is nog lang niet hersteld. De eerste hoofdstukken over Swetlana spelen zich af in 1949, wat afwijkt van het verder vrijwel chronologisch lopende verhaal. Vrijwel, want de exacte chronologie lijkt wat ondergeschikt te zijn aan het verhaal en de structuur waarin de auteur van perspectief wisselt. Het is wat lastig hier de vinger precies op te leggen, maar het komt voor dat je denkt dat het bijvoorbeeld in Julia's volgende hoofdstuk de volgende dag is, terwijl de andere personen in de tussenliggende hoofdstukken veel meer dagen hebben meegemaakt.

Marie Lamballe is een van de pseudoniemen van de Duitse auteur Hilke Selnick. Zij is ook degene die schuilgaat achter de naam Anne Jacobs, bekend van de Weesmeisje-serie. Als je beide series kent, zal het je niet verbazen. Ze zijn allebei te typeren als een familiesaga met niet een persoon als verbindende factor, maar een gebouw en locatie. In Hildes beproeving is dat Café Engel in Wiesbaden.

HIldes beproeving is een prima boek en een goed vervolg op Hildes droom, maar leest wel wat moeizamer dan het eerste deel. Hopelijk vergaat het de hoofdpersonen in Hildes geluk – het derde deel dat over enkele maanden verschijnt – weer wat beter.

Hildes beproeving

1  2  3  4  5

Wiesbaden, 1951. Café Engel krijgt te maken met concurrentie. Het modernere café König heeft zich gevestigd naast het traditionele café van de familie Koch. Terwijl Hilde Koch tevergeefs probeert om haar ouders ervan te overtuigen café Engel te moderniseren, dreigt haar zwaarbevochten liefde te mislukken. Met haar broer August gaat het niet veel beter. Na zijn gevangenschap in Rusland keert hij terug, maar hij is niet alleen. Aan zijn zijde staat een Russische vrouw van wie hij zielsveel houdt, maar wier komst de familie uiteen dreigt te scheuren.