Verbonden - Anna Todd RECENSIE

Sinds Karina erachter is gekomen dat Kael haar vertrouwen heeft beschaamd voelt ze zich verraden en teleurgesteld. Ze heeft al het contact met hem verbroken. Maar toch worden ze steeds weer naar elkaar toegetrokken. De gedachte aan Kael laat haar maar niet los. Hij is de enige die haar echt begrijpt en ze moet al haar wilskracht verzamelen om uit zijn buurt te blijven. Maar wanneer ze elkaar per ongeluk weer ontmoeten, wordt Karina's verlangen groter dan ooit en moet ze een belangrijke beslissing nemen: kan ze hem dichtbij laten komen zonder haar hart opnieuw op het spel te zetten?

Verbonden is het tweede deel van de Tussen de sterren-reeks van Anna Todd, waarin Karina en Kael centraal staan. Het boek start met Kael in 2019 en begint met een indringend hoofdstuk van een militaire begrafenis. We weten niet van wie en wat de impact van deze gebeurtenis op de personages gaat zijn, maar het lijkt een goede start voor het verhaal. Vervolgens gaat het volgende hoofdstuk verder met Karina in 2017. Duidelijk is dat het verhaal verder gaat waar deel 1, Verliefd, was gebleven. Ondanks het jaartal boven de eerste twee hoofdstukken, is de verhaallijn qua volgorde soms niet helemaal duidelijk en af en toe zelfs verwarrend.

Anna Todd heeft een fijne schrijfstijl die makkelijk wegleest. De hoofdstukken in Verbonden zijn langer dan in het eerste deel, maar dat neemt niet weg dat dit tweede deel alsnog prettig leest. Jammer is wel dat veel dingen vrij oppervlakkig blijven en Todd nergens echt goed de diepte ingaat. Sommige passages voelen een beetje overbodig, waardoor het afleidt van het daadwerkelijke verhaal. Wel weet Todd gevoelige onderwerpen als PTSS in haar verhaal te verwerken en daarmee iets aan diepgang te creëren. Jammer genoeg kabbelt het verhaal een beetje voort tot het eind en komt het nergens echt goed uit de verf.

Alhoewel Karina enigszins een ontwikkeling doormaakt in het verhaal, blijft Kael nog altijd een groot raadsel. Hij blijft op afstand, waardoor je niet het gevoel krijgt dat je hem wilt leren kennen. De echte chemie tussen beiden ontbreekt, terwijl het verhaal juist om hen draait, en er gebeurt eigenlijk niet zoveel. Ze blijven maar een beetje om elkaar heen draaien. Hier had zeker wat meer aandacht aan mogen besteed worden.

Het is jammer dat Verbonden geen antwoord geeft op de vragen die je na het eerste deel al had, en eigenlijk alleen maar meer vragen oproept... De cliffhanger aan het eind weet ongetwijfeld te motiveren tot het lezen van het derde deel, maar daarin moet Todd toch echt antwoord geven op alle overgebleven vragen en krijgen we hopelijk wat meer diepgang in het verhaal. Voor nu maakt ze de verwachtingen helaas niet waar.

Verbonden

Anna Todd

17 oktober 2021

ISBN 9789022587645
    Uitgever Boekerij
    320 pagina's

Boekerij

New Adult

1  2  3  4  5

Karina voelt zich verraden en teleurgesteld sinds ze erachter kwam dat Kael haar vertrouwen heeft beschaamd, en ze verbreekt al het contact met hem. Maar de gedachten aan Kael laten haar gewoon niet los. Er is niemand die haar begrijpt zoals hij en ze moet al haar wilskracht verzamelen om bij hem weg te blijven.

Er lijkt een onzichtbare band tussen de twee te bestaan die hen op magische wijze naar elkaar toe trekt. Als ze elkaar per ongeluk weer ontmoeten wordt Karina’s verlangen nog groter dan ooit en komt ze voor een belangrijke beslissing te staan: kan ze hem dichtbij laten komen zonder haar hart opnieuw op het spel te zetten?