De verloren verteller - Amanda Block RECENSIE

Wanneer er een journalist opduikt die haar vader - de bekende acteur Leo Sampson - zoekt, wordt Rebecca wordt opnieuw geconfronteerd met het feit dat hij jaren geleden zomaar uit haar leven verdwenen is. Haar nieuwsgierigheid wordt gewekt en ze begint zich af te vragen wat er eigenlijk met Leo is gebeurd en waar hij nu is. Dan krijgt ze van haar oma een sprookjesboek dat Leo speciaal voor haar heeft geschreven. Bewaren de verhalen de antwoorden die ze zoekt?

De verloren verteller van Amanda Block is een boek met een fijne sfeer. De sprookjes die in het plot zijn verweven en Rebecca’s zoektocht zorgen voor een unieke en intrigerende combinatie. Waarom is Leo Sampson destijds verdwenen en waar is hij nu? Wie weet wat? Welke antwoorden zijn er in de sprookjes te vinden? Je wordt al gauw in het verhaal gezogen en je wilt antwoorden.

Ook de personages trekken je het verhaal in. Hoewel Rebecca jarenlang weinig interesse in haar vader lijkt te hebben gehad, is het makkelijk om te snappen waarom ze nu eindelijk naar hem op zoek gaat. Ze is een levendig uitgewerkt hoofdpersonage. Ze lijkt redelijk volgzaam en vermijdt confrontaties het liefst, maar dat is niet haar enige kant. Ze is ook nieuwsgierig en kan soms best heftig uit de hoek komen. Ze wordt geconfronteerd met haar eigen gevoelens en dat zet haar aan het nadenken over wat ze nu eigenlijk wil. Ook de andere personages zijn goed beschreven. Ze hebben allemaal goede en minder goede kanten, wat ze realistisch over laat komen.

Amanda Block heeft een fijne schrijfstijl, wat er voor zorgt dat De verloren verteller vlot leest. Het is geen oppervlakkig verhaal, maar er zit een diepere laag in De verloren verteller en in Leo’s sprookjes. Die laag krijgt steeds meer vorm naarmate je verder leest. Daarmee is dit boek net iets anders dan anders. Toch is niet het hele verhaal verrassend. Zo is de romantische verhaallijn vrij voorspelbaar.

Het einde is erg passend. Het zorgt voor een fijne afronding en sluit daarmee de verhaallijnen goed af, maar zonder de lezer te vertellen hoe de toekomst precies in elkaar zit. Dat is niet alleen realistisch, maar het laat je ook met een positief gevoel achter wanneer je de laatste bladzijde omslaat.

De verloren verteller van Amanda Block is een heerlijk boek met een bijzondere sfeer. Het is een verhaal dat fijn leest door de unieke manier waarop het is geschreven en door de goed uitgewerkte personages. De verloren verteller krijgt daarom ruim 4 hartjes.

De verloren verteller

1  2  3  4  5

Rebecca kan zich haar vader Leo Sampson nauwelijks herinneren. Het enige wat ze weet is dat hij een geliefde kindertelevisiester was die spoorloos verdween toen ze zes jaar oud was. Maar wanneer Ellis, een journalist, opduikt om informatie over Leo te vragen, begint ze zich af te vragen of er meer achter het verhaal van haar vaders verdwijning zit dan haar familie haar doet geloven.

Dan krijgt Rebecca een boek met zeven sprookjes, geschreven door Leo, opgedragen aan zijn dochter. Door de magie van elk van deze verhalen krijgt Rebecca de kans om te ontdekken wie haar vader was en wat hij heeft meegemaakt - en zelfs waar hij nu zou kunnen zijn...