Uit bloed en as - Jennifer L. Armentrout  RECENSIE

Recensie: Uit bloed en as van Jennifer L. Armentrout

Jennifer L. Armentrout is een veelzijdige auteur en deze keer waagde ze zich aan het genre fantasie. Uit bloed en as vertelt het verhaal van Penellaphe (Poppy) Balfour. Zij werd tot de Maagd benoemd in het koninkrijk Solis. Dit betekent dat ze niet mag worden aangeraakt of bekeken, want ze is verplicht om gesluierd rond te lopen. Haar hele leven draait rond de verheffing, maar wat dit ritueel inhoudt is onduidelijk en geheim. Alleen beseft Poppy dat de toekomst van het rijk ervan afhangt en zij er een centrale rol in speelt.

Als de Maagd is Poppy dus verplicht om zich braaf te gedragen tot de verheffing plaatsvindt. Alleen voelt zij zich afgesloten van de buitenwereld. Af en toe onderneemt ze stiekeme uitstapjes naar een bar in de buurt, de Rode Parel, die haar leven een beetje dragelijker maken. Het verhaal komt door deze scènes traag op gang. We zien vaak hoe Poppy er op uit trekt, met soms nare gevolgen, maar heel vaak weet ze te ontsnappen. Deze hoofdstukken dragen met andere woorden zelden iets bij aan het verhaal. Bovendien is het personage dat Armentrout schetst duidelijk nog heel jong en naïef. De eerste helft van het boek is gewoonweg een marteling om te lezen. Er gebeurt nu eenmaal zelden iets dat noemenswaardig is.

Wie doorzet, komt eindelijk meer te weten in het tweede deel van het boek. Poppy blijft wel naïef, maar langzaamaan ontdekt ze de geheimen van het koninkrijk. Dit doet ze niet alleen, maar met lijfwachten die duidelijk een oogje op haar hebben. Er komen en gaan steeds knappe mannen met goudkleurige ogen, maar eentje doet Poppy's hart sneller slaan: Hawke. De relatie tussen beiden is goed uitgewerkt en is een typische vijanden-naar-geliefden ontwikkeling. Alleen is hun liefde verboden, wat het allemaal des te interessanter maakt. Vanaf dan starten ook de spannende hoofdstukken en komt Armentrout op dreef. Haar schrijfwijze is tevens zeer aantrekkelijk tegenover de vaak ingewikkelde boeken in het fantasiegenre.

Uiteindelijk zal Hawke een grote rol gaan spelen in Poppy's leven. Poppy ontwikkelt zich zo stilletjes aan tot een personage met meer zelfzekerheid en ervaring. Een plotse, onverwachte wending op het einde maakt het trage begin meer dan goed. Het boek is voor de lezer vooral een puzzel, waarvan de puzzelstukjes langzaamaan in elkaar passen. Je voelt je in het begin dus net zo naïef en onzeker als Poppy zelf.

Uit bloed en as is dus een goed boek in het genre fantasie en new adult. Het wordt vaak gepromoot als een young adult boek, maar het tweede deel bewijst het tegendeel. Daarnaast bevat het de traditionele thema's: verboden liefde, vreemde wezens en een groot geheim dat ontrafelt moet worden. Alleen zul je wel even moeten doorbijten om tot het spannende gedeelte te komen.

Blood and Ash 1 - Uit bloed en as

1  2  3  4  5

'Uit bloed en as' van Jennifer L. Armentrout gaat over Poppy, die nooit zeggenschap heeft gehad over haar eigen leven. Als Maiden leeft ze alleen: ze wordt nooit aangeraakt, nooit naar haar omgekeken en nooit met haar gesproken. De hele toekomst van het rijk rust op haar schouders, want ze moet tijdens haar Ascension waardig worden bevonden door de goden. Hoe kan ze ooit aan die verwachtingen voldoen? Dan ontmoet ze Hawke, een bewaker die ervoor moet zorgen dat Poppy haar Ascenion zal volbrengen, én iemand die haar hoofd en hart totaal op hol brengt. 'Uit bloed en as' is het eerste deel van de bloedstollende nieuwe Blood and Ash-serie van Armentrout. Armentrout won met dit boek de Goodreads Choice Award Best Romance 2020.