Bagels en een bakkie troost - Jacodine van de Velde RECENSIE

Recensie: Bagels en een bakkie troost - Jacodine van de Velde

Marits leven is niet doorsnee. Na het overlijden van haar ouders, werd ze de voogd van haar broertje Manuel en nam ze de zaak 'Bagels en Beans' van haar ouders over. Marit is vrijgezel en probeert uit te stralen dat ze niemand nodig heeft en zich prima alleen redt. Maar wie houdt ze hiermee nu eigenlijk voor de gek?

Na 'Zwarte koffie, macchiato en takkenthee' was al bekend dat er nog een deel zou komen, maar dan over Sara's vriendin Marit. In het vorige boek stond Sara centraal en maakte je grappige, verdrietige en romantische situaties met haar mee. Ook zonder het lezen van dit deel, kun je Bagels en een bakkie troost prima los lezen! Waar in het vorige boek de twee jonge kinderen van Sara een mooie bijrol speelden, heeft Marits puberbroertje Manuel een mooie bijrol in Bagels en een bakkie troost. Zijn aanwezigheid en kijk op bepaalde situaties zorgt voor mooie momenten. Daarnaast is de band tussen Manuel en Marit ook bijzonder. Marit twijfelt regelmatig of ze het wel goed doet met Manuel, haar onzekerheden komen goed naar voren in het verhaal. Net als in 'Zwarte koffie, macchiato en takkenthee' is ook hier niet alles rozengeur en maneschijn. Als Marit een leuke man leert kennen, met dit tequilamaatje maakt ze duidelijke 'date-afspraken', omdat ze geen vaste relatie wil. Maar opgekropte gevoelens en nooit verwerkte rouw komen naar boven en Marit begint aan alles te twijfelen. Lukt het Marits tequilamaatje om door Marit haar muur heen te komen?

Bagels en een bakkie troost is opgedeeld in maanden, die vervolgens uit hoofdstukken bestaan. Het boek is geschreven vanuit het ik-perspectief. Hierdoor leest het boek erg vlot en prettig en leer je Marit ook goed kennen. Je leeft helemaal met haar mee en gunt haar een gelukkig leven. Ook is het leuk om ondertussen een beetje op de hoogte te blijven van het leven van Sara. Daarnaast maakt Marit gedurende het verhaal een mooie ontwikkeling door en lijkt de muur om haar heen langzaam af te brokkelen. Rouw is wel een beetje een rode draad in het verhaal, maar het maakt het zeker geen zwaar verhaal. Jacodine van de Velde heeft met Bagels en een bakkie troost weer een heerlijk vlot geschreven en realistisch verhaal neergezet!

Bagels en een bakkie troost

1  2  3  4  5

Lange tijd heeft Marit iedereen uit haar omgeving, maar vooral zichzelf, voorgehouden dat ze perfect gelukkig is als vrijgezel en het prima redt in haar eentje. Ze heeft genoeg levenservaring opgedaan om te weten dat ze geen relatie wil en is gewend voor zichzelf te zorgen. Trouwens, ze heeft haar handen vol sinds ze vier jaar geleden na het overlijden van haar ouders hun zaak én de opvoeding van haar inmiddels zeventienjarige broer Manuel heeft overgenomen. Toch voelt ze zich de laatste tijd rusteloos en begint ze aan van alles te twijfelen. Doet ze het wel goed met Manuel? Wat wil ze verder met haar leven? Wanneer ze tijdens een avondje stappen dan ook nog eens wordt geconfronteerd met haar ex, besluit ze meer nodig te hebben dan het gebruikelijke bakkie troost dat ze normaal gesproken in haar Bagels & Beans vestiging aan haar klanten serveert. Gelukkig vindt ze een tequilamaatje. Alleen blijkt hij het uiteindelijk niet gemakkelijker te maken voor haar...