Ontsnapt uit het slot - Lydia Rood RECENSIE

Recensie: Ontsnapt uit het slot - Lydia Rood

Als Machteld, de vriendin van Jorinde haar kind moet afstaan van de Hertog, besluit Jorinde er alles aan te doen dit tegen te houden. Maar Machteld wordt opgesloten in een klooster en haar kind wordt van haar afgenomen. Als Jorinde het kasteel van haar vader erft, probeert de Hertog er alles aan te doen het kasteel in handen te krijgen. Hij maakt een document en probeert Jorinde het te laten ondertekenen, maar hij weet niet dat zij kan lezen en ze heeft ook nog eens de zegelring in bezit, waarmee een document bekrachtigd wordt. De Hertog begint te vermoeden dat Jorinde hem tegenwerkt en besluit haar op te sluiten in de kerker.

Ontsnapt uit het slot is een erg leerzaam verhaal. Lydia Rood verwerkt namelijk veel uitleg over onze geschiedenis in het verhaal en wat er zich in deze tijd afspeelt. Zo waren vrouwen ondergeschikt aan mannen, die de dominante boventoon voerden. De schrijfstijl van Lydia Rood is af en toe wel wat schools en je ziet dan ook dat Ontsnapt uit het slot voor groep 7 en 8 en het begin van de middelbare school geschikt is.

De strijd tussen Jorinde en de Hertog is vermakelijk om te lezen. Verder waren er wat veel personages te vinden, die niet allemaal evenveel toevoegen aan het verhaal. Daardoor werd het wat oppervlakkig en moet je erg je best doen wie wie ook alweer was. Ook de hoofdpersonages zijn lastig om een band mee te krijgen, omdat je weinig weet over hoe zij denken, maar het gaat in Ontsnapt uit het slot vooral om de gebeurtenissen.

Ontsnapt uit het slot is een leuk en vermakelijk verhaal dat erg toegankelijk is voor tieners. Je leert van het verhaal en de strijd tussen Jorinde en de Hertog is vermakelijk om te volgen. Wat Jorinde sterk maakt als personage is dat zij probeert op te komen voor anderen. En dat ze - terwijl dat zij een vrouw - is zich uitspreekt wanneer zij het niet eens is met de mening van mannen. Ondanks de hoeveelheid personages, waardoor het verhaal wat chaotisch wordt en je moeilijk een band krijgt met de personages, is het verhaal leerzaam en leuk om te lezen voor kinderen rond de 12-15 jaar.

Ontsnapt uit het slot

1  2  3  4  5

Jorinde erft het kasteel van haar vader. De genadeloze Hertog die over de streek heerst, wil echter dat Jorinde een document ondertekent zodat hij het strategisch gelegen kasteel Rosande in handen krijgt. Hij weet niet dat Jorinde kan lezen. Ook niet dat zij de zegelring heeft gevonden die hij nodig heeft om officiële documenten te bekrachtigen. Wanneer de Hertog vermoedt dat ze een spel met hem speelt, sluit hij haar op in een duistere kerker. Kan Jorinde ontsnappen?