Buiten is de wereld normaal - Nathalie Koch RECENSIE

Buiten is de wereld normaal gaat over Ella. Ze is gestopt met haar promotieonderzoek en is op de universiteitsadministratie gaan werken. Hier ontmoet ze Rick, een docent waar ze hopeloos verliefd op wordt.

Het verhaal kabbelt in het begin van Buiten is de wereld normaal een beetje voort en er komen een aantal verhaallijnen bij. Van verschillende klanten in de taxi, een vriendschap met Nicolien, haar creatieve onderbuurman en Ella's relatie met haar ouders. Daarnaast zorgt Ella voor haar zus Lin, die gelooft in de Big Brother maatschappij en daardoor de deur niet meer uitkomt. Door deze verschillende verhaallijnen weet je niet helemaal waar het heen gaat en gebeurt er in het begin eigenlijk niet zo veel. Er zijn weinig open eindjes waar je benieuwd naar wordt of er mist een bepaalde spanning in de verhaallijn waardoor je wilt doorlezen.

Zodra je meer te weten komt over wat er gebeurd is tussen Ella en Rick wordt het eindelijk spannend. Na een in de soep gelopen studietripje is Ella gevlucht voor Rick en haar eigen gevoelens. Ze is heel abrupt weggaan en heeft Rick nooit meer gesproken. Ze is nooit meer teruggegaan naar de universiteit en begonnen als taxichauffeur. Je merkt dat Ella Rick nooit heeft kunnen loslaten en ze blijft hem stiekem volgen. Ze begint langzaam stalkgedrag te vertonen, want door aan hem vast te blijven houden denkt ze hem voor eeuwig bij zich te kunnen houden zonder gekwetst te worden. Hierdoor komen er steeds meer vragen omhoog, want was hun relatie wel écht of heeft Ella zich dit allemaal ingebeeld?

Daarnaast is Ella continu bezig met Het Spel, zoals ze seks voor zichzelf genoemd heeft. Ze is er jaren geleden namelijk achter gekomen dat ze aseksueel is en zelf absoluut geen behoefte heeft aan seks. Dit blijkt een van de redenen te zijn dat ze Rick zo abrupt in de steek gelaten heeft. Haar vriendschappen en familiebanden lijden hier ook onder, totdat de onderbuurman Gideon Ella een spiegel voor weet te houden. Hierdoor komt ze tot de realisatie dat ze zichzelf moet zijn en zichzelf eerst moet openstellen om überhaupt verbinding en liefde te kunnen geven en ontvangen.

Buiten is de wereld normaal is een roman over liefde, romantiek en (a)seksualiteit. Want wat is liefde? Wat is verbinding en hoe zorg je ervoor dat je niet gekwetst wordt? Kunnen mensen jou accepteren zoals je bent of is 'anders zijn' een beperkende factor? Het is interessante thematiek en er wordt geprobeerd bepaalde stigma's te doorbreken. Dit is een boek waar je echt even in moet komen, maar dan weet Natalie Koch met Buiten is de wereld normaal ervoor te zorgen dat je jezelf gaat afvragen wat 'normaal' precies is en hoe dat eruit zou moeten zien.

Buiten is de wereld normaal

Natalie Koch

29 november 2021

ISBN 9789021428468
    Uitgever Querido
    256 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

Welkom in de wereld van Ella. Taxichauffeur, mantelzorger voor haar in isolement levende zus, en niet in staat tot het hebben van een relatie. Vanuit haar taxi observeert Ella Rick, met wie ze het contact abrupt heeft verbroken, en probeert ze hem in haar leven te houden zonder dat hij het in de gaten heeft. De gevoelens die ze nog steeds voor hem heeft, koestert ze als haar mooiste liefde, niet vatbaar voor de krassen van alledag.
    Wat begint als een spel heeft onvoorziene gevolgen, en Ella ziet zich voor de vraag gesteld of de illusie van verbondenheid beter is dan een leven in eenzaamheid.