Het verbond van vijf - Yvo Kühling RECENSIE

Recensie: Het verbond van vijf - Yvo Kühling

De Verenigde Naties zijn opgericht na de Eerste Wereldoorlog om de vrede en veiligheid in de wereld te handhaven. Anno 2024 zijn vele volkeren onderdrukt, ze hebben geen stem. De permanente vijf profiteren al jaren van hun positie na de oorlog, maar is dat nog wel van deze tijd? Een anonieme brief geadresseerd aan de P5 stelt ze voor de keuze: de Verenigde Naties hervormen zodat ieder volk een stem krijgt of een virus dat onopgemerkt is geïnfiltreerd in populaire smartphone-apps zal miljarden telefoons transformeren in bommen. Welke keuze maken ze?

Een verhaal dat raakvlakken heeft met het dagelijkse nieuws: wanneer gaat het niet om onvrede en onderdrukte volkeren? Waarom heeft niet elk volk een eigen land? Het waren vragen die Yvo Kühling niet loslieten en dat leidde tot dit fantastische debuut, Het verbond van vijf. Hoewel het verhaal wordt aangeboden als thriller, is Het verbond van vijf zoveel meer dan dat.

Het verbond van vijf zit van begin tot eind goed in elkaar. Yvo Kühhling heeft het verhaal goed doordacht zodat elk puzzelstukje op zijn plaats valt. Een verhaal dat zo veel raakvlakken heeft met de realiteit en begint met een groep studenten aan TU Delft in een situatie waar bijna eenieder zich in kan herkennen. De toegankelijke schrijfstijl van Yvo Kühling zorgt ervoor dat dit verhaal echt tot leven komt.

De combinatie van bijna poëtisch schrijven en humor zorgt ervoor dat het lezen van Het verbond van vijf een genot is. Elke zin is doordacht, Yvo Kühling en zijn hoofdpersonen zijn de lezer altijd tien stappen voor. Door tactisch gebruik te maken van stereotypen in het geopolitieke speelveld ziet de lezer het verhaal zo voor zich, terwijl Yvo Kühling strategisch de lezer aan het nadenken zet. Want waarom zijn de permanente vijf nog altijd de permanente vijf? Tegelijkertijd zorgen deze stereotypen voor de meest komische situaties, zodat je met regelmaat hardop moet lachen om het verhaal.

Het verbond van vijf is vlot geschreven en houdt de aandacht van de lezer van begin tot eind vast. Het is geen thriller die ervoor zorgt dat de rillingen over je rug lopen, maar door de hoge realiteitszin draagt het verhaal toch een bepaalde onderhuidse spanning met zich mee. Het verhaal is gecompliceerd, onverwachts en voorspelbaar tegelijkertijd en wordt in de juiste proporties aan de lezer gevoerd, zodat het onmogelijk is om dit verhaal naast je neer te leggen. De personages zitten steengoed in elkaar, de lezer kan zich met ze identificeren en Yvo Kühling besteed genoeg aandacht aan hun verhaal zodat ze veel meer zijn dan een pion op het speelbord en het verhaal opnieuw een extra dimensie geven.

Het verbond van vijf is een verhaal dat op de boekenplank van iedere fan van geopolitieke thrillers hoort. De bijna poëtische schrijfstijl triggert de lezer en zorgt voor extra dimensies in het verhaal. Het beste van Het verbond van vijf is de manier waarop dit verhaal in elkaar zit. Zoveel lagen, zoveel ontknopingen en toch valt alles op z'n plek in een goed te volgen verhaal. Het verbond van vijf is steengoed!

Het verbond van vijf

1  2  3  4  5

De vijf permanente leden van de Veiligheidsraad ontvangen een dreigbrief waarin een anonieme terreurcel eist dat de Verenigde Naties zichzelf opnieuw uitvindt. De eis is om alle vergeten volkeren op aarde een stem te geven, of zie anders het einde der tijden tegemoet... Intussen ontdekt businessanalist Thomas Cornelissen dat een populaire smartphone app geïnfiltreerd is met een geheimzinnige code. Het blijkt onderdeel van een duister plot, waarin de levens van miljoenen onschuldige burgers wereldwijd op het spel staan. Thomas belandt op het hoofdkantoor van de Verenigde Naties in New York, waar niets is wat het lijkt. Hij wordt herenigd met oud-huis - genoot Naza Berivan. Wat ze aantreffen is een onmogelijke situatie: botsende wereldmachten worden met het mes op de keel gedwongen een nieuwe grondwet te schrijven voor internationale samenwerking. De Secretaris Generaal belegt een conferentie met alle sleutelfiguren. De deur gaat pas van het slot als een oplossing op tafel ligt. Belangen lopen uiteen, de spanning loopt op. Het ultimatum nadert, er is geen moment te verliezen. Is de Veiligheidsraad in staat over zijn eigen scha - duw heen te springen? Wordt de dreiging tijdig afgewend? En hoe loopt het af tussen Thomas en Naza?
    Het verbond van vijf is het inventieve en meeslepende thrillerdebuut van Yvo Kühling. Van internationale klasse!