Jonge vrouw in blauw bij avondlicht - Alena Schröder RECENSIE

Recensie: Jonge vrouw in blauw bij avondlicht - Alena Schröder

Het verhaal van Jonge vrouw in blauw bij avondlicht begint bij de jonge Duitse Hannah en haar oma Evelyn. Waar Hannah niet goed weet wat ze voor haar toekomst wil, is haar oma steeds meer bezig met de dood. Wanneer Hannah tijdens een van haar bezoekjes aan haar oma op een brief uit Israël stuit, blijkt dat Evelyn als erfgename recht heeft op een van Joden gestolen en verloren kunstverzameling. Evelyn wil er echter niets over weten, dus besluit Hannah om zelf op onderzoek te gaan. Dat leidt haar naar het verhaal van Evelyns moeder; de jonge Senta die Evelyn en haar vader achterlaat om in Berlijn een nieuw, succesvol leven op te bouwen. Dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit.

Jonge vrouw in blauw bij avondlicht van Alena Schröder draait om vier verhaallijnen van vier vrouwen in verschillende tijden. De jonge Hannah, wiens promotieonderzoek niet op wil schieten en geen idee voor haar toekomst heeft. Van haar familie is alleen haar oma Evelyn nog in leven. Evelyn is heel gesloten en laat weinig los over haar moeizame relatie met haar moeder Senta en tante (die haar grotendeels opvoedde) Trude. Met name het verhaal van Senta heeft een grote plaats in het boek, omdat daar de connectie met de van joden gestolen kunstschatten zit. Stukje bij beetje ontdekt Hannah meer over haar (ingewikkelde) familiegeschiedenis.

Het boek snijdt een pijnlijk onderwerp aan: Joden die ten tijde van de oorlog al hun bezittingen, waaronder veel kunst, moesten afstaan aan de bezetter. Voor overlevenden van de oorlog was het echter bijna onmogelijk om de geroofde kunst weer terug in hun bezit te krijgen. Zij beschikten namelijk nauwelijks over bezittingen, laat staan bewijzen dat de kunst aan hen toebehoorde.

De schrijfstijl van Alena Schröder is heel prettig, korte hoofdstukken die afwisselend het verhaal van een van de vrouwen vertellen. Ondanks de vele wisselingen van verhaallijnen wordt het boek nergens rommelig of onnavolgbaar. Het verloopt juist heel natuurlijk en zorgt voor een spanningsopbouw, je wilt vooral weten of het Hannah lukt de verloren schatten terug te krijgen. De personages zijn goed uitgewerkt waardoor je ook echt een goed beeld van de vrouwen krijgt.

Maar hoewel Jonge vrouw in blauw bij avondlicht vlot geschreven is en een aantal plotwendingen heeft waardoor je door het boek heenvliegt, mist de connectie met de hoofdpersonen. Het onderwerp is weliswaar heftig, maar de emoties van de personages blijven aan de oppervlakte. Daardoor voel je niet de echte verbondenheid met het verhaal en raakt het je minder. Ook het slot is niet helemaal wat je als lezer had verwacht of gehoopt. Dat is jammer, want het verhaal op zichzelf heeft alle elementen in zich voor een meeslepende roman.

Toch is Jonge vrouw in blauw bij avondlicht van Alena Schröder meer dan de moeite waard om te lezen. Vanwege het schrijnende verhaal rondom de kunstroof van de joden alsook hoe de oorlog familiebanden op scherp zet en dit generaties lang doorwerkt.

Jonge vrouw in blauw bij avondlicht

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Het leven in Berlijn raast voorbij, maar de 27-jarige Hannah voelt dat het hare nog niet is begonnen. Haar grootmoeder Evelyn daarentegen kan na bijna honderd jaar nauwelijks op het einde wachten. Een brief uit Israël verandert alles. Evelyn blijkt als erfgename recht te hebben op een gestolen en verloren kunstverzameling. De oude vrouw wil er echter niets van weten, maar Hannah gaat op onderzoek uit. Het spoor leidt terug naar de jaren twintig. Gevangen in een huwelijk met een vliegeniersheld, liet Evelyns moeder Senta alles achter zich, ook haar dochter, om vrij te zijn en het leven te kunnen leiden waarvan ze droomde. Maar dat loopt anders dan verwacht.

Jonge vrouw in blauw bij avondlicht is een indrukwekkende roman over vier uitzonderlijke vrouwen die ieder hun eigen lot bepalen en het geheim van een verdwenen schilderij Jonge vrouw in het blauw, staand bij het venster, avondlicht van Johannes Vermeer.

• Schermtijd - Linda van Rijn

• Monsterjager - Rob Geukens

• Thin Air - Kellie M. Parker