De deal van je leven - Fredrick Backman RECENSIE

Recensie: De deal van je leven - Fredrick Backman

In deze korte novelle vertelt Fredrik Backman het verhaal van een man die altijd verblind is geweest door zijn succes. Alleen geld was voor hem belangrijk en daardoor verloor hij de echt belangrijke dingen in het leven, zoals zijn gezin, zijn vrouw en zoon, uit het oog.  De man blijkt ernstig ziek. In het ziekenhuis ontmoet hij een meisje van vijf jaar oud. Ook zij is ernstig ziek en dat realiseert ze zich maar al te goed. Ze heeft kanker. Het meisje slijt hele pakken kleurpotloden om een stoeltje rood te kleuren 'want dat wilde zo graag rood zijn.'  In de novelle staan veel illustraties (zoals o.a. het rode stoeltje), die het abstracte karakter van het boek net wat levendiger maken. Op kerstavond overdenkt de man zijn leven. Hij heeft spijt van wat hij gedaan heeft en ook van wat hij vooral níet gedaan heeft. Hij denkt terug aan de relatie met zijn zoon. 'Ik ben een egoïst, dat leerde je al vroeg.' En dan komt het moment dat de man de kans krijgt om zijn egoïsme opzij te zetten en de 'deal van zijn leven' te sluiten.

Fredrik Backman heeft een vlotte schrijfstijl. Hij verhaalt het heden en kijkt terug op het leven van de man en je schakelt als lezer moeiteloos met hem mee. Het verhaal is waarschijnlijk te kort om je echt in te leven in de personages. De keuzes van de zieke man, vooral die uit zijn verleden, zijn vaak lastig te begrijpen. Over zijn destijds elfjarige zoon : '...je zei dat je bij mij wilde wonen (na de scheiding). Ik zei nee.' Een persoon die erg ontroerde was de moeder van het vijfjarige meisje. Vlak voor de operatie zit de moeder huilend aan haar bed. 'De alianen gaan me redden, mama. Ze zijn geweldig. Haar moeder deed haar best om haar niet te gaan zoenen.' Dat gevoel, de onmacht van de moeder, contrasterend met het optimisme van het meisje, heeft Fredrik Backman erg knap neergezet in De deal van je leven.

De cover is goed gekozen. Contrast speelt een grote rol in het verhaal, op meerdere vlakken en in de cover zitten de contrasterende kleuren rood en groen. Ook is het net alsof de hoofdpersoon aan het begin van de spreekwoordelijke tunnel staat. De deur naar de dood.

De deal van je leven is een novelle waar je even stil van wordt. Ondanks het feit dat het echt maar een kort verhaal is (88 blz. inclusief illustraties), maakt het grote indruk. Je bent maar even op deze aarde en je hebt zelf invloed op wat je achterlaat, of juist niet. De deal van je leven is een aanrader voor veel lezers. Even een wake up call: het leven is niet maakbaar. Het leven is vluchtig en je moet genieten van de kleine dingen. Als je niet zo lekker in je vel zit, laat dit boek dan even links liggen, want het is wel erg confronterend.

De deal van je leven

Fredrik Backman

6 december 2021

ISBN 9789021423524
    Uitgever Volt
    96 pagina's

Volt

1  2  3  4  5

Een man die zijn hele leven alleen maar aan succes en geld heeft gedacht blijkt ernstig ziek. In het ziekenhuis ontmoet hij een vijfjarig meisje dat zijn leven voor altijd zal veranderen. Ze is een slimme meid – slim genoeg om te weten dat ze de tumor in haar lichaam niet zal kunnen verslaan door de hele dag met haar kleurpotloden tekeningen te maken. Maar het lijkt de volwassenen in haar leven gelukkig te maken, dus blijft ze het doen.
    Op kerstavond kijkt de man terug op zijn leven: zijn successen in het bedrijfsleven, zijn falen als ouder, zijn spijt over wat er gebeurd is in het verleden, zijn hoop voor de toekomst. Nu, op deze koude winternacht, krijgt hij een onverwachte kans om iets opmerkelijks te doen, iets wat grote gevolgen zal hebben voor het vijfjarige meisje. Maar voordat hij de deal van zijn leven kan maken, moet hij erachter komen wat zijn eigen leven werkelijk waard is geweest.