De terugkeer - Jeroen Thijssen RECENSIE

Recensie: De terugkeer - Jeroen Thijssen

Simon, een man van middelbare leeftijd, keert na 30 jaar terug naar Nederland, omdat zijn moeder tot twee keer toe een TIA heeft gehad en stervende is. Simon zal samen met zijn broer en zus zorg dragen voor haar laatste dagen tot aan haar sterfbed. Hij zal als enige in zijn ouderlijk huis slapen en voelt zich daar erg ongemakkelijk bij.

Als puber was Simon na een ontdekking over zijn vader een behoorlijk opstandig kind. Hij was boos op zijn vader en wist zichzelf geen houding te geven. Wanneer zijn vader overleed, voelde hij zich alleen en werd hij nagekeken en gepest door klasgenoten, waardoor hij het gevoel had dat iedereen 'het' wist. Simon zorgde voor lage schoolresultaten, een 2 was al te hoog en misdroeg zich dusdanig dat hij geschorst werd. Nadat er iets verschrikkelijks gebeurde, vertrok Simon naar Indonesië.

Nu keert hij terug naar Noord-Brabant naar zijn ouderlijk huis en moet daar de confrontatie aangaan met zijn broer Pieter en zijn zus Koosje, waar hij als een berg tegenop ziet. Hij is bang voor hun oordeel en dat van zijn stervende moeder. Simon kampt met gevoelens van schuld en schaamte.

Door de flashbacks die worden afgewisseld met het heden, begrijp je als lezer steeds beter de reden van emigratie van Simon naar Indonesië. Langzaamaan wordt duidelijk wat Simon gezien heeft. Just, de broer van zijn vader heeft Simon uiteindelijk uit de goot getrokken en hem meegenomen naar Indonesië. Simon is nu leraar op een basisschool en lijkt gelukkig met zijn vrouw en twee kinderen, die hij mist nu hij in Nederland is.

De culturele verschillen tussen Noord-Brabant en Indonesië zijn een leidraad in dit verhaal van Jeroen Thijssen. Op een aantrekkelijke manier maakt hij duidelijk dat er iets uit het verleden moeten worden opgehelderd.

De personages zoals Koosje, Pieter en de moeder van Simon worden niet heel diepgaand beschreven, wat het als lezer lastig maakt een band met ze op te bouwen. Ook Simon heeft geen idee hoe zijn familie nu over hem denkt, al ontdekken we stukje bij beetje hoeveel zij weten van het verleden.

Vrij abrupt, en misschien ook niet helemaal passend in het verhaal, vertrekt Simon uit Nederland en bouwt een nieuw bestaan op in Indonesië. We komen echter in De terugkeer niet te weten hoe hij zijn vrouw ontmoet en hoe het hem lukt een volwaardig bestaan op te bouwen en een gezin te stichten. Wel lezen we dat hij zijn heil zoekt in de geloofsgemeenschap van oom Just, wat wellicht voor gelovige lezers herkenbaar is. Voor de niet-gelovigen is dit geen grote belemmering en kan er makkelijk 'overheen' gelezen worden.

Kortom, De terugkeer is een korte roman met een beladen familiegeschiedenis. De opbouw van het verhaal zit prettig in elkaar en er hangt een bepaalde mist over een incident uit het verleden. Het vermoeden, maar niet weten maakt dat je als lezer graag verder leest en wil ontdekken wat er vroeger gebeurd is. Het taalgebruik is niet ingewikkeld en daardoor leest dit boek snel weg. De novelle heeft ingrediënten die ook passend zouden zijn voor een volledige roman.

De terugkeer

1  2  3  4  5

Wanneer Simon naar Nederland komt om afscheid te nemen van zijn stervende moeder, ziet hij voor het eerst sinds vijfentwintig jaar zijn broer en zus terug. Na de mysterieuze dood van hun vader viel het gezin uiteen en emigreerde Simon naar Indonesië. Aan het sterfbed van zijn moeder kan Simon zijn broer Pieter niet langer uit de weg gaan. Welke rol speelde hij eigenlijk bij de dood van hun vader? Simons zus Koosje mijdt alle gesprekken over het verleden, zozeer dat het gaat opvallen. En wat is er gebeurd in de schuur?