Mijn moeder wil mijn naam niet weten - Christel Jansen RECENSIE

Recensie: Mijn moeder wil mijn naam niet weten - Christel Jansen

Mijn moeder wil mijn naam niet weten gaat over celliste en moeder Lies Verbeek. Als jong meisje wordt zij door haar vader gestimuleerd om zich volledig te wijden aan de muziek. Het blijft de nummer één in haar leven. Ze trouwt met de beroemde zanger Juliusz Kauffman en krijgt met hem drie kinderen: Stefan, Bram en Esther. Lies voelt zich helemaal niet thuis in haar moederrol en wil enkel cello spelen. Haar kinderen zijn hier uiteindelijk de dupe van. Auteur Christel Jansen heeft deze tragische familiegeschiedenis bijzonder mooi opgeschreven.

Het boek start met een hoofdstuk in het heden, 2010: dochter Esther neemt afscheid van haar moeder, Lies Verbeek, die eigenlijk nooit een echte moeder is geweest. Esther is op zoek naar antwoorden die haar helpen de keuzes van haar moeder te begrijpen en het verleden een plekje te geven. Na deze start gaat de auteur terug in de tijd en maakt de lezer kennis met de jonge Lies Verbeek.

Het verhaal is geschreven vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast wordt geschakeld in de tijd. Op deze manier wordt het leven van Lies Verbeek in zijn totaalheid geschetst en ingekleurd. De schakelingen in perspectief en tijd zijn helder aangegeven boven de hoofdstukken waardoor verwarring wordt voorkomen.

De personages die het meeste sympathie opwekken zijn de drie kinderen van Lies: Stefan, Bram en Esther. Zij worden door hun moeder afgedankt en ontvangen nauwelijks liefde. Het verdriet en de woede die zij ervaren vanwege de afwezigheid van hun ouders is emotioneel om te lezen. Je gunt elk kind liefdevolle ouders en een kans op een gelukkig leven. Toch wekt moeder Lies bij de lezer ook medelijden op, want zij heeft het in haar leven ook niet altijd gemakkelijk gehad. De trauma's uit haar jeugd en de gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog hebben impact op haar latere leven. Lies heeft moeite met het moederschap en verwaarloost haar kinderen omdat ze succesvol celliste wil zijn.

De verschillende emoties zijn door de auteur goed in het verhaal verweven en zijn voelbaar voor de lezer. Het is hartverscheurend wat de gezinsleden allemaal hebben meegemaakt.

Auteur Christel Jansen schreef eerder jeugdromans, columns en non-fictie. Ze is gefascineerd door familiegeschiedenissen. Dankzij de informatie die zij opdoet via interviews, archieven en andere bronnen maakt zij familieverhalen compleet en kleurt ze in. Mijn moeder wil mijn naam niet weten is een zeer boeiend, maar schrijnend verhaal over Lies Verbeek en haar kinderen. De auteur schrijft vloeiend en haar feiten zijn goed op orde en verweven tot een ontroerende familiegeschiedenis.

Op Spotify heeft de auteur een playlist gemaakt bij Mijn moeder wil mijn naam niet weten, waarin klassieke stukken staan die ook genoemd worden in het boek. Mooi om te beluisteren en je in de sferen van celliste Lies Verbeek te begeven.

Mijn moeder wil mijn naam niet weten

1  2  3  4  5

Onthullende familiegeschiedenis van een briljante celliste en de befaamde 'dokter van het volk'.

2010. Esther neemt afscheid van haar stervende moeder, de beroemde celliste Lies Verbeek. Lies was als moeder ongrijpbaar. Ze ontkende het bestaan van Esther en haar broers, de kinderen groeiden op in pleeggezinnen en tehuizen. Esther wil weten wat haar moeder heeft gedreven tot dit drastische besluit. Komt het door haar jeugd als muzikaal wonderkind? Of door het verraad van de Joodse tenor Juliusz Kaufmann, Esthers vader en Lies' grote liefde? Welk aandeel had de oorlog in de keuzes van Lies? En welke rol speelde haar tweede man, Victor Lindenbaum, die naam maakte als 'dokter van het volk', in deze familietragedie?

Alle personages hebben daadwerkelijk geleefd, twee van de drie kinderen leven nog steeds. De echte Victor Lindenbaum was een bekende arts en columnist voor De Telegraaf, die bekendstond om zijn uitgesproken meningen, waarmee hij vaak hevige discussies opriep. Alle historische feiten en optredens in deze roman kloppen.