Ik zal je vinden - Linwood Barclay RECENSIE

Recensie: Ik zal je vinden - Linwood Barclay

De Canadees-Amerikaanse auteur Linwood Barclay is intussen al een begrip geworden in de wereld van de suspense. Sinds het succes van zijn doorbraak No Time for Goodbye in 2007 verschenen elk jaar een of meerdere boeken van zijn hand. Zijn jongste thriller Ik zal je vinden kreeg in de pers en van collega's als Stephen King ook weer lovende kritieken.

In Ik zal je vinden krijgt tech-miljonair Miles Cookson te horen dat hij aan de ongeneeslijke en degeneratieve ziekte van Huntington lijdt. De ontwikkelaar van populaire apps moet gaan nadenken aan wie hij zijn fortuin nalaat. Twintig jaar geleden was hij spermadonor in een lokale vruchtbaarheidskliniek en hij komt te weten dat hij negen nakomelingen heeft. Omdat de ziekte van Huntington erfelijk is, wil hij hen verwittigen en ook geld nalaten. In diezelfde periode gaat fotografe Chloe Swanson op zoek naar haar biologische vader. Via het DNA-bedrijf WhatsMyStory komt ze haar halfbroer Todd op het spoor. Wanneer Miles Chloe opzoekt, brengt ze hem ook naar Todd, maar die blijkt spoorloos verdwenen. Even later blijken nog meer van Miles' nakomelingen te verdwijnen. Samen met Chloe gaat Miles op pad om de ware toedracht te achterhalen.

Linwood Barclay staat erom bekend heel wat structuur in zijn boeken te brengen. Jammer genoeg laat hij de strakke hand in Ik zal je vinden een beetje los. De hoofdpersonages Miles Cookson en Chloe Swanson zijn zeer goed uitgewerkt en we krijgen een gedetailleerd beeld van hun leven, wat het inleven ook makkelijker maakt. Daarnaast laat hij op relatief korte tijd echter een hele schare aan andere personages opduiken waardoor de lezer het bos door de bomen niet meer ziet. Een rijke magnaat, twee huurmoordenaars en allerlei personages overal verspreid lijken een rol te spelen, maar het maakt het allemaal een beetje moeilijk om volgen. Barclay slaagt er wel in om die personages op het einde allemaal samen te brengen, maar de vele plot twists en tijdsprongen brengen de lezer regelmatig in verwarring. Daardoor krijgt de spanning soms een knauw. De laatste scene is zeker spannend, maar mist wel wat geloofwaardigheid. Wie zijn hoofd er kan bijhouden zal ongetwijfeld zien wat Barclay probeert en ontdekken dat deze thriller heel ingenieus in elkaar steekt. Het vraagt evenwel wat moeite. Daarnaast wil de auteur in Ik zal je vinden ook enkele ethische kwesties aan bod laten komen. Wat doe je als je hoort dat je niet lang meer hebt? Wil je weten of jij aan een dodelijke ziekte lijdt? Vragen die zeker een plaats krijgen in het boek en waarmee hij een meerwaarde tracht te creëren. In de eerste plaats blijft het natuurlijk een thriller die wel vlot leest, maar waarbij het verhaal door de veelheid aan personages wel hier en daar aan spanning inboet. Fans van Linwood Barclay zullen dit echter niet aan hun hart laten komen en de intelligente thriller graag omarmen

Ik zal je vinden

1  2  3  4  5

De erfgenamen van een stervende techmiljonair worden op mysterieuze wijze een voor een uitgeschakeld

Techmiljonair Miles Cookson heeft meer geld dan hij ooit kan uitgeven, en alles waar hij ooit van heeft gedroomd – behalve tijd. Recent is er een terminale ziekte bij hem geconstateerd, en er is vijftig procent kans dat die erfelijk overdraagbaar is. Voor Miles betekent dit dat hij in zijn verleden moet gaan graven. Twintig jaar geleden is hij namelijk spermadonor geweest. Nu lopen er negen kinderen van hem rond die op het punt staan bepaalde zaken van hem te erven.

Terwijl Miles op zoek gaat naar de kinderen die hij nooit heeft gekend, begint de jonge documentairemaker Chloe Swanson aan een zoektocht naar haar biologische vader. Als Miles en Chloe uiteindelijk met elkaar in contact komen, wordt hun ontmoeting overschaduwd door een reeks mysterieuze en beangstigende gebeurtenissen: een voor een verdwijnen de andere erfgenamen zonder een spoor achter te laten, alsof ze nooit hebben bestaan. Is een van Miles’ kinderen zijn concurrenten aan het uitschakelen? In dat geval moet ook Chloe vrezen voor haar leven.