Winter in de B&B - Kaat De Kock RECENSIE

Recensie: Winter in de B&B - Kaat De Kock

Uit het niets een vakantiehuis in de Ardennen erven? En dan niet zomaar een petieterig chaletje maar een heuse villa? Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar dit is precies wat hoofdpersonage Hanne uit de roman Winter in de B&B van Kaat De Kock overkomt. Het is een verandering die haar hele leven overhoop haalt en dat komt geen moment te vroeg. Ze heeft een niet zo'n fijne werksituatie, in de liefde loopt het niet helemaal naar wens en kan ze haar vriendinnen eigenlijk nog wel vertrouwen? Het vakantiehuis in de Ardennen lijkt de uitweg uit een leven te zijn waarin ze zich eigenlijk niet helemaal meer gelukkig voelt. Hanne besluit om samen met haar moeder een B&B te openen in het vakantiehuis, maar hoe idyllisch haar droom ook lijkt, toch verloopt niet alles van een leien dakje. Niet alle inwoners van het dorpje waar Hanne en haar moeder zich vestigen, zijn namelijk blij met de komst van de nieuwkomers en hun wens om toeristen naar het plaatsje te lokken. Ze lijken zich dan ook te moeten bewijzen ten overstaan van de lokale inwoners. Een van hen, de wel heel aantrekkelijke klusjesman, kan Hanne's goedkeuring wel wegdragen.

De premisses van Winter in de B&B zijn veelbelovend: Kaat De Kock kiest voor een interessant uitgangspunt dat veel lezers zal doen wegdromen. Wie heeft er nog nooit van gedroomd om alles achter te laten en in binnen- of buitenland een B&B of hotel op te starten? Het hoofdpersonage van Hanne is in dat opzicht erg herkenbaar. Toch zijn er ook enkele gemiste kansen. Het feelgoodgenre is vrij rekbaar qua geloofwaardigheid, maar soms lijkt de auteur van Winter in de B&B net iets te ver buiten de lijntjes te kleuren, zowel wat realisme als wat tempo betreft. Aanvankelijk lijkt Hanne bijvoorbeeld een hopeloze naïeveling wat mannen betreft, maar in de Ardennen – een plaats waar een vrijgezelle jonge vrouw in principe minder beschikbare mensen zou ontmoeten dan in een stedelijke context – windt ze de ene man na de andere om haar vinger. Dit gebeurt in een tempo waarin een doorwinterde mannenverslindster zelfs even zou moeten slikken. Het was realistischer geweest als er meer tijd over de verschillende mannen heen gegaan was en het aantal ook iets beperkter gebleven was, zeker gezien de profilering van Hanne aan het begin van het boek. Daarnaast zijn er ook enkele ruzies die vrijwel probleemloos worden opgelost, hoewel ze aanvankelijk onoverkomelijk leken te zijn. Het was ook hier geloofwaardiger geweest mocht de auteur iets meer aandacht hebben besteed aan de afwikkeling van deze conflicten, want door de problemen vrijwel in het niets te laten verdwijnen, wordt de geloofwaardigheid van het verhaal telkens ondermijnd. In een goede feelgood is veel mogelijk, maar niet alles wordt door de welwillende lezer even gemakkelijk aangenomen.

Wat daarentegen zeker wel voor Winter in de B&B pleit, is de luchtige toon waarmee Kaat De Kock de avonturen van Hanne beschrijft. Het verhaal leest bijzonder gemakkelijk en vormt op dat vlak de ideale ontspanningslectuur.

Winter in de B&B is een feelgood die af en toe de grenzen van de geloofwaardigheid danig overschrijdt en daarbij misschien niet altijd op de welwillendheid van de lezer zal kunnen rekenen. Daartegenover staat dat het boek inspeelt op een gekend en gedeeld escapistisch verlangen en dat de auteur een vlotte pen hanteert die menig lezer zal toelaten om zich een avondje compleet te ontspannen.

Winter in de B&B

1  2  3  4  5

De nieuwste feelgood van deze succesvolle auteur Hanne is een twintiger die in een klein appartementje in de stad woont en probeert rond te komen van het loon dat ze verdient met een job waar ze een hekel aan heeft. Dan krijgt ze te horen dat ze een vakantiehuis in de Ardennen heeft geërfd. Als het 'vakantiehuis' een grote villa met gigantische tuin blijkt te zijn, heeft ze geen idee wat ze met zo'n huis aan moet. Tot haar moeder haar ervan weet te overtuigen om een bed and breakfast te beginnen. Samen trekken ze naar de Ardennen en proberen ze een nieuw leven én een zaak op te bouwen. Maar niet iedereen ziet hen even graag komen. Hanne doet er alles aan om het respect van de plaatselijke bewoners en vooral dan van die héél knappe klusjesman te winnen.