Zo'n mooi meisje - Carla Kovach RECENSIE

Recensie: Zo'n mooi meisje - Carla Kovach

'Help haar,' fluistert een jonge vrouw nadat ze met hoge snelheid uit een busje is gevallen. Haar lichaam is gekneusd en beurs en met haar laatste kracht wendt ze zich tot haar hulpverlener. Wanneer een paar dagen later, en slechts een paar kilometer verderop, het lichaam van een ander meisje in een ondiep graf wordt gevonden, begint een grote zoektocht naar de moordenaar. Want de gelijkenissen tussen de twee meisjes zijn verontrustend — dezelfde leeftijd, hetzelfde fragiele lichaam en hetzelfde felrode haar. Detective Gina Harte moet haar eigen zorgen opzijzetten om de moordenaar op te sporen voordat hij een nieuwe perfect meisje heeft gevonden...

Zo'n mooi meisje is het derde deel in de detective Gina Harte-serie, geschreven door de Britse auteur Carla Kovach die we kennen van de eerdere delen Stil maar en Dit heb je verdiend.

Het verhaal begint met een interessante en veelbelovende proloog die zich afspeelt in 1963. Twee zusjes die ruziemaken om een pop, maar wie de meisjes zijn, is niet bekend. Duidelijk is wel dat de ene zus het lievelingetje van haar ouders is en de ander altijd de schuld van alles krijgt. Vervolgens gaat het verhaal verder in juli 2018, met het mysterieuze meisje dat uit een busje valt. Wie is dit meisje en hoe kan het dat ze zo plots uit een busje valt? In de voor Carla Kovach kenmerkende korte hoofdstukken bouwt dit mysterie zich langzaam verder op en ontrafelt zich een plot met verschillende verhaallijnen. Dit is in het begin misschien wat verwarrend omdat niet duidelijk is in hoeverre sommige verhaallijnen verband houden met het geheel, maar hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer puzzelstukjes op hun plaats beginnen te vallen.

Gedurende het verhaal weet Kovach een bepaald soort spanning vast te houden. Dat zit hem vooral in de nieuwsgierigheid naar wat er gebeurd is en wie de meisjes zijn en niet zozeer in de onderhuidse spanning die je soms bij een thriller krijgt. Het tempo in Zo'n mooi meisje ligt hoog — het hele politieonderzoek duurt slechts een week — en Kovachs toegankelijke schrijfstijl draagt daar aan bij. Soms gaat het verhaal daardoor te snel, maar dat valt hier ondanks de kleine week waar het zich in afspeelt, gelukkig mee. Het taalgebruik past bij de doelgroep en Kovach weet met weinig woorden toch veel te omschrijven.

Klein minpuntje is toch wel dat de personages niet erg veel groei doormaken als je ook kijkt naar de vorige twee delen. Gina Harte, om wie het verhaal voornamelijk draait, blijft nog altijd hangen in haar verleden en lijkt daar maar niet los van te kunnen komen. Ook de relatie met haar dochter en haar collega Briggs blijft hangen in wat het al was. Wat meer ontwikkeling bij zowel Harte als haar familie en vrienden/collega's zou het boek net even wat meer diepgang geven, waardoor je ook wat meer met het hoofdpersonage mee kunt leven en haar gevoel daadwerkelijk begrijpt.

Wat Kovach wel mooi heeft gedaan, is het verwerken van interessante en zware thema's. Dakloosheid is voor haar een belangrijk thema en ook de zorg ligt haar nauw aan het hart, zoals ze in haar nawoord vertelt. Ze heeft in haar familie tevens te maken met de ziekte van Huntington en weet daardoor als geen ander wat voor impact dat heeft. Deze thema's heeft ze als rode draad door het verhaal laten lopen en haar ervaring hiermee is zeker terug te zien.

Hoewel dit niet het beste boek van Carla Kovach is, is Zo'n mooi meisje wel weer een heerlijk verhaal om te lezen. Het maakt nieuwsgierig en de plotwendingen en mysterieuze hoofdstukeindes zetten je aan het denken over de zaak. De spanning knalt niet van de bladzijdes af, maar voordat je het weet heb je het boek alweer uit en kijk je uit naar het volgende deel in de serie!

Zo'n mooi meisje

1  2  3  4  5

Een jonge vrouw valt uit een busje dat met hoge snelheid over een afgelegen weg raast. Haar lichaam is gekneusd en beurs en met haar laatste kracht wendt ze zich tot de persoon die haar te hulp schiet. ‘Help haar,’ fluistert ze voordat ze haar ogen voorgoed sluit.

Een paar dagen later wordt in een ondiep graf, slechts enkele kilometers verderop, het lichaam van een ander meisje gevonden. De gelijkenissen tussen de twee meisjes zijn verontrustend – dezelfde leeftijd, hetzelfde fragiele lichaam en tot slot dat felrode haar. Rechercheur Gina Harte moet haar privézorgen opzijzetten, voordat de moordenaar zijn oog op het volgende perfecte meisje laat vallen.