Ottolenghi Test Kitchen - Shelf Love - Yotam Ottolenghi RECENSIE

Recensie: Ottolenghi Test Kitchen - Shelf Love - Yotam Ottolenghi

Ik vind het altijd lastig om een boek van Ottolenghi te recenseren. Lastig omdat het soms wel een verplichting lijkt om Ottolenghi goed, uniek en lekker te vinden. De tweede zin vertelt je dan vaak dat het geen eenvoudige recepten zijn en daar is niets te veel mee gezegd. Boeken voor de echte liefhebber dus. Om die reden kwam Yotam Ottolenghi in 2018 al met een boek die dat vooroordeel weg moest nemen: Simpel!. En toegegeven, dat boek was veel toegankelijker voor amateurkoks dan de boeken daarvoor. Simpel bevat heerlijke recepten. Dan word je wel benieuwd wat het vervolg brengt.

In 2020 gebeurde er natuurlijk iets wat onze levens op zijn kop zette: Er brak een pandemie uit van ongekende omvang. Iedereen kwam thuis te zitten. Voor velen een reden om extra aandacht te besteden aan het koken thuis en ook om de  al in huis aanwezige ingrediënten te gebruiken. Ingrediënten die vaak ergens achteraan op een lage plank, shelf, terecht komen. Het team van Ottolenghi Test Kitchen bedacht het kookboek Shelf love met recepten waarbij je deze ingrediënten kan gebruiken. Het boek begint dan ook met een uitklapbare pagina met verschillende ingrediënten die je tegen kan komen achteraan op die plank of in de onderste groentelade in je koelkast. Bij die ingrediënten staan pagina's waarop recepten staan waarin dat ingrediënt verwerkt kan worden. Een leuke invulling van de gedachte achter het boek. Achterin staat overigens ook nog een 'normale' receptenindex.

Shelf love is dus niet uitsluitend, of wellicht zelfs nauwelijks, door Yotam Ottolenghi zelf geschreven. De eer van dit boek ligt bij het team van de Ottolenghi Test Kitchen. Toch ademt het wel de sfeer van Ottolenghi zelf. Veel recepten waarin groenten de hoofdrol hebben en heerlijke onverwachte combinaties. En heel belangrijk: Het boek komt wat mij betreft de eerste belofte op de voorpagina na: 'Simpele recepten voor elke dag'.

Natuurlijk heb ik zelf ook de proef op de som genomen. In mijn voorraadkast staat namelijk al geruime tijd een zak met gedroogde kikkererwten. Die vinden we op zich heerlijk, maar ik had deze gekocht op vakantie en in een caravan bleek dit geen ideaal ingrediënt te zijn omdat het best nog een behoorlijke bereidingstijd heeft. Thuis verdween hij in de voorraadkast! Nu was dit geen moeilijke opgave voor de Ottolenghi Test Kitchen want toevallig blijken deze kikkererwten vanwege hun gezonde eigenschappen een favoriet ingrediënt in Shelf love. Ik koos voor de Cacio e pepe met kikkererwten. Kikkererwten in een dikke saus van Parmezaanse kaas, boter en zwarte peper. In Italië gebruiken ze hiervoor pasta. De Cacio e pepe wordt geserveerd met spinazie en gemarineerde chilipepers (!). Waarvoor ik naar mijn super moest? Verse spinazie en een pepertje, de rest had ik in huis. Eigenlijk was ik met dit recept dus al om voor wat betreft 'deze' Ottolenghi.

Voor het tweede recept koos ik een andere ingang. Gewoon bladeren door het boek en kijken van welk recept ik de meeste ingrediënten al in huis te had. Ik bleef hangen op de Groene cannellinibonen met tahin. Overigens ook omdat ik dacht dat ik tahin in huis had. Dat bleek niet het geval. Ook niet ergens achter in mijn koelkast. Ook dit recept had wat mij betreft de wauw-factor. De tahin én de za'atar (ik gebruikte die van Jonnie Boer) geven dit gerecht een totaal eigen smaak die afwijkt van de standaard smaken. Top!

Ik begon kritisch aan Shelf love van Ottolenghi Test Kitchen maar ben eigenlijk wel helemaal om. De Ottolenghi Test Kitchen is een nog toegankelijker boek dan de voorgaande.

Ottolenghi Test Kitchen - Shelf Love (Nederlandstalige editie)

1  2  3  4  5

Of ze nu nieuwe recepten bedenken of thuis voor zichzelf koken, het Ottolenghi Test Keuken-team doet wat we allemaal doen: ze plunderen hun keukens. Maar dan toveren ze alles wat ze vinden om tot toegankelijke, geruststellende creaties met een 'Ottolenghi'-twist.
    Voor de eerste keer verwelkomt het Test Keuken-team ons in hun creatieve ruimte. Hun gerechten bevatten alle smaak en originaliteit die we van Ottolenghi verwachten, maar bieden meer flexibiliteit om ze eigen te maken, met behulp van wat we al in onze keukenkasten kunnen vinden. Shelf love is de ultieme gids voor romige dromerige hummus, een eenpansroute naar geconfituurde tandoorikikkererwten en een tomatensalade zoals je die nog nooit gegeten hebt.

Dit boek gaat over koken voor onszelf en voor onze gezinnen met minder stress en minder gedoe, maar mét de 'wow-factor' van een Ottolenghi-maaltijd. Het geeft je ruimte om je eigen aantekeningen te maken om jouw ultieme variatie op de recepten te bewaren voor later. Dit is de OTK-manier om iedere dag heerlijk en stressvrij te eten.

• De bloemen van Juffie - Wina Eberhard

• Warner Bros. wil meer Harry Potter content maken

• Riverdale seizoen 7 wordt het laatste seizoen