De goede dood - Klaas ten Holt RECENSIE

Recensie: De goede dood - Klaas ten Holt

In de oeroude Nederlandse uitdrukking 'schoenmaker blijf bij je leest' zit toch altijd enige waarheid. Klaas ten Holt is een gevierd en gelauwerd componist en muzikant. Als schrijver heeft hij nog een weg af te leggen. Zijn romandebuut in 2018 Hotel Alfabet werd maar lauw ontvangen en ook op De goede dood zit eigenlijk niemand te wachten. Het boek werd aangekondigd als een meeslepende, schrijnende, subtiel geestige en intense roman, maar geen enkele van deze adjectieven lijkt echter gepast.

De goede dood is een dystopische roman die zich afspeelt in het plaatsje Houweningen. Het dorp wordt geregeerd door aanhangers van de Broederbond, een fascistisch zootje ongeregeld dat zijn eigen wetten stelt. Zeventigplussers worden geacht euthanasie te plegen, rebellen worden voor de kleinste opmerking in een strafkamp gegooid of geëxecuteerd. Zelfs de zoon van de burgemeester ondergaat hetzelfde lot. Als de dorpsdokter overlijdt, komt Franz Czekalski zijn plaats innemen. Hij zorgt voor zijn dementerende vader, een gerenommeerde operazanger en gerespecteerd stichtend lid van de Broederbond. Daarom krijgt Franz nog enig respijt met betrekking tot het euthanaseren van zijn vader. Al vlug wordt de dokter meegesleurd in de politieke spelletjes van de manipulerende machtshebbers en wordt hij gebombardeerd tot voorzitter van de feestcommissie bij de opening van de dijkwerken. Ondertussen wordt Franz ook verliefd op zijn buurmeisje dat een relatie heeft van een van de prominenten, wat natuurlijk ook tot conflicten leidt. In het dorp is iedereen gelieerd aan iedereen en dat heeft zware consequenties.

De schrijfstijl van ten Holt is zakelijk en afstandelijk waardoor het werk helemaal niet meeslepend is. De platte seksscènes kunnen gerust genomineerd worden voor de 'Bad Sex in Fiction Award'. Een roman over populisme moet geloofwaardig zijn en daar schiet deze auteur zeker tekort. De hoofdstukken zijn vrij kort, wat het geheel wel leesbaar maakt. De titels van de hoofdstukken is een spielerei met moeilijke termen waaraan niemand wat heeft. De scène in de seksclub is zo over de top dat ze niet alleen ongeloofwaardig, maar ook helemaal niet grappig is, als dat ook maar de bedoeling was. En daar wringt ook het schoentje: wat is het uiteindelijke doel van ten Holt? Wil hij waarschuwen voor de gevolgen van populisme of het psyche blootleggen van iemand die twijfelt aan welke kant van het regime hij moet staan? De goede dood beschrijft op een platte en vlakke manier manipulerende populisten die helemaal niet uit het leven gegrepen zijn, empathie is daarom onmogelijk. Ook slaagt Klaas ten Holt er niet in de lezer op sleeptouw te nemen of hem te doen nadenken over enkele ethische thema's. De goede dood blijft te oppervlakkig en is weinig inspirerend

De goede dood

Klaas ten Holt

8 november 2021

ISBN 9789463811033
    Uitgever Podium
    320 pagina's

Podium

1  2  3  4  5

Franz Czekalski, een jonge arts, vindt een baan in het provinciestadje Houweningen. Hij verhuist erheen met zijn dementerende vader, voor wie hij in z'n eentje zorgt. Zijn vader was, naast wereldberoemd operazanger, ook pionier van de Broederbond; een fascistische beweging van het eerste uur. Iets waar de inwoners van Houweningen respect voor hebben want in dit stadje zijn bruinhemden al jaren aan de macht. Toch informeren ze soms beleefd, soms licht dwingend waarom Franz voor zijn vader blijft zorgen. Hier zijn toch oplossingen voor? In Houweningen worden andersdenkenden en onrendabelen geïnterneerd of geëuthanaseerd. Wanneer Franz door de burgemeester wordt gevraagd een commissie voor te zitten die de feestelijkheden coördineert van een door dwangarbeiders aangelegde dijk, raakt hij verwikkeld in een machtsstrijd. Als hij dan ook nog eens verliefd wordt op zijn buurvrouw Meeke die een relatie heeft met de machtigste man van het dorp, lijken de verhoudingen niet gecompliceerder te kunnen. Tot een van de dwangarbeiders, zoon van de burgemeester en halfbroer van Meeke, uit het kamp ontsnapt en Franz vraagt hem onderduik te bieden. Franz moet beslissen: aan welke kant van de geschiedenis wil hij staan? De goede dood is een meeslepende, schrijnende, subtiel geestige en intense roman.