De Das - Fredrik Persson Winter RECENSIE

Recensie: De Das -  Fredrik Persson Winter

Ieder jaar in de nacht van 5 op 6 November wordt er iemand vermoord. Of althans, dat is het vermoeden. De slachtoffers worden namelijk nooit teruggevonden. De moordenaar graaft een tunnel onder het huis en breekt vervolgens door de vloer heen om binnen te komen. Het enige wat hij achterlaat is een bloedspoor. En zijn biografie is nu te lezen dankzij Annika Granlund.

De Das van Fredrik Persson Winter gaat over een angstaanjagende seriemoordenaar die onder de grond leeft en één keer per jaar toeslaat. Hij wordt de Das genoemd, want niemand weet wie hij werkelijk is. Als uitgeefster Annika Granlund het manuscript van de Das vindt, herkent ze direct het potentieel. De uitgeverij waar ze werkt staat op het punt om failliet te gaan en kan dus wel een nieuwe bestseller gebruiken. Maar kan ze dit boek wel uitgeven? Tenslotte is de schrijver een man die zes jaar geleden spoorloos verdwenen is en de hoofdpersoon is een moordenaar die nog altijd op vrije voeten is. Bovendien haalt het verhaal de herinnering aan een angstaanjagende gebeurtenis uit haar eigen jeugd weer boven. Cynische rechercheur Cecilia Wreede is in ieder geval niet blij als de biografie van de Das wordt uitgegeven. Er staan te veel details in die nooit openbaar zijn gemaakt. Hoe kan de schrijver die weten?

Boven elk hoofdstuk staat een stukje uit het manuscript van de Das, waardoor je als lezer een inkijkje in het verhaal van deze onbekende moordenaar krijgt. Het biedt enige informatie over het personage, maar maakt vooral nieuwsgierig naar alle ontbrekende antwoorden. Naarmate het verhaal vordert, komen er meer en meer raadsels bovendrijven. Dat zorgt er voor dat je als lezer nieuwsgierig door blijft lezen. De Das leest dan ook lekker vlot weg, maar blijft een fijne balans tussen actie en rust houden. Er is namelijk ook genoeg aandacht voor de hoofdpersonages, waardoor je hen goed leert kennen.

De Das is een thriller met een vleugje horror en schrijver Fredrik Persson Winter speelt met de vraag wat echt is en wat niet. Het plot zit goed in elkaar en is spannend tot het eind, zelfs als je misschien al wel vermoedens hebt over de identiteit van de moordenaar.

Al met als is De Das van Fredrik Persson Winter een thriller die leest als een trein. De personages en het plot zijn goed uitgewerkt en er is een fijne balans tussen raadsels, actie en rust. Het verhaal blijft dan ook spannend tot de laatste bladzijde. De Das verdient daarom 5 hartjes

De Das

1  2  3  4  5

Elk jaar, in de nacht van 5 op 6 november, slaat hij toe, de Das. Een seriemoordenaar die inbreekt in de kelder van het huis van zijn prooi. Zijn slachtoffers worden de grond in gesleept en verdwijnen vervolgens spoorloos.

Op een dag vindt uitgever Annika Granlund voor de deur van haar kantoor een met modder besmeurd manuscript. De titel is De Das en het verhaal is een morbide biografie van een seriemoordenaar die ondergronds leeft. Annika ziet kans met dit manuscript haar noodlijdende uitgeverij te redden, die failliet zal gaan als ze niet snel een bestseller vindt.

Ze besluit het uit te geven, ook al is het een controversieel verhaal. Haar beslissing blijkt dramatische gevolgen te hebben en langzaam maar zeker raakt ze weer in de greep van de duistere krachten die ze als kind dacht te hebben overwonnen.
    Wie is de Das? Wie schreef het boek? En wie of wat houdt zich schuil onder de grond?