Eindeloos dichtbij - Jenny Colgan RECENSIE

Recensie: Eindeloos dichtbij - Jenny Colgan

Eindeloos dichtbij is het voorlopig laatste boek in de serie Happy Ever After van Jenny Colgan. In deel 1, Op goed geluk, maakten we kennis met bibliothecaris Nina die naar Kirrinfief in de Schotse Hooglanden verhuisde en er met haar boekenbus het hart van menig inwoner wist te veroveren. In deel 2, Zoek de zon op, kwam Zoë op de voorgrond. Zij werd Nanny Zeven bij een Schots gezin van wie de moeder plots verdwenen was. Ze probeerde de drie kinderen zo goed mogelijk onder haar hoede te nemen en dat terwijl ze zelf als alleenstaande moeder voor haar kleine hummeltje Hari moest zorgen. Tegelijk verving ze Nina in de boekenbus, terwijl die op zwangerschapsverlof was. En in deel 3, Eindeloos dichtbij, staat verpleegkundige Lissa centraal.

Opvallend genoeg lijkt Lissa eerst heel weinig met de Schotse Hooglanden te maken te hebben: het boek start heel heftig met een criminele daad in Londen waarvan Lissa getuige is. Ze ziet hoe een tienerjongen doelbewust omver wordt gereden en gaat meteen aan de slag om de jongen te redden. Haar reanimatiepogingen zijn evenwel tevergeefs en de jongen sterft in het ziekenhuis. Lissa is helemaal van slag, wat normaal is na een dergelijke ervaring, maar ook na enkele weken kan ze de gebeurtenis niet van zich afzetten. Ook haar werkgever maakt zich zorgen en doet een voorstel: een uitwisseling met een ambulant verpleegkundige van het platteland. Zij kan een tijdje haar job uitoefenen op het platteland en een verpleegkundige van het platteland neemt haar job tijdelijk over. Hoewel ze aanvankelijk niet voor het idee te vinden is, wil ze toch van haar angstaanvallen af en gaat ze akkoord om drie maanden in Kirrinfief te werken. Ze wisselt van woonplaats en job met verpleegkundige Cormac in de hoop zichzelf terug te vinden. Maar wat Kirrinfief haar brengt, is veel meer dan ze ooit had durven te dromen.

Hoewel Jenny Colgan al een uitgebreid arsenaal aan feelgoodboeken op haar naam heeft staan, weet ze zichzelf telkens opnieuw uit te vinden en de aandacht van de lezer te trekken. Ze slaagt er ook in Eindeloos dichtbij in om aan de hand van een verfrissend en origineel idee een plot te ontwikkelen dat meeslepend, ontroerend en spannend is. Bijzonder in dit boek is dat ze voortdurend afwisselt tussen Lissa, die zich in Kirrinfief bevindt, en Cormac die in Londen verblijft. Eigenlijk zijn er twee hoofdpersonages in dit verhaal, Lissa én Cormac, en Jenny Colgan heeft hun verhaallijnen mooi met elkaar vervlochten. Dit zorgt ervoor dat de lezer beter op de hoogte is van de gevoelens tussen beide personages dan de personages zelf, maar net omdat er wel enige misverstanden tussen Lissa en Cormac ontstaan, is het interessant om te zien hoe beide personages daarmee omgaan.

Ook brengt de auteur het verschil tussen de Schotse Hooglanden en de wereldstad Londen mooi in beeld. Een van Jenny Colgans visitekaartjes is namelijk haar talent om landschappen en omgevingen tot in detail te beschrijven zodat je ze meteen voor je ziet opdoemen en ook in Eindeloos dichtbij heeft ze dit feilloos gedaan. De benauwde zomers in Londen tegenover de weerkundig onvoorspelbare maar tegelijk ook prachtige zomeravonden nabij het loch in Kirrinfief... het is duidelijk dat de auteur dol is op Schotland en ze wil haar liefde voor de Hooglanden dan ook graag met haar lezers delen. Wat mij betreft, is ze daar alvast zeker in geslaagd. Tegelijk behoudt Jenny Colgan haar vlotte vertelstijl, waardoor Eindeloos dichtbij als een trein leest en het heel moeilijk is om het boek weg te leggen.

Met Eindeloos dichtbij heeft Jenny Colgan opnieuw een originele en vlot geschreven feelgoodroman neergepend die de lezer samen met hoofdpersonages Lissa en Cormac meeneemt naar het Schotse Kirrinfief én wereldstad Londen.

Happy Ever After 3 - Eindeloos dichtbij

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Jenny Colgan verovert je hart met Eindeloos dichtbij, het derde deel in de heerlijke Happy Ever After-serie!

In Eindeloos dichtbij ruilen de stadse verpleegkundige Lissa en de nuchtere Schot Cormac voor drie maanden van baan en van huis. Lissa moet wel wennen aan de sociale controle in het Schotse dorp – en dat accent! – maar de omgeving is prachtig en de mensen zijn lief. Zo kan ze weer tot zichzelf komen. Cormac verbaast zich over de krankzinnige drukte in Londen, maar de mensen die hij ontmoet zijn bijzonder – en soms… apart. Toch krijgt hij eindelijk rust in zijn hoofd. Terwijl Lissa en Cormac heen en weer mailen over van alles en nog wat, lijken de stukjes van hun leven eindelijk op hun plek te vallen. Maar toch ontbreekt er nog een. Wat als dat stukje zich momenteel 800 kilometer verderop bevindt?