Kinderen van Orpheus 1 - Het lied van Ariane - Petra Doom RECENSIE

Recensie: Kinderen van Orpheus 1 - Het lied van Ariane - Petra Doom

Na een zoveelste verhuizing eindigen Ariane en haar moeder in Parijs, waar haar moeder een opdracht componeert en Ariane wordt aangenomen aan het prestigieuze Conservatoire Eurydice. Na een tegenslag twijfelt Ariane aan haar eigen kunnen, tot ze het sterke gevoel krijgt dat ze een jongen moet helpen, waarna hij wordt overvallen. Een groepje jongeren van het Eurydice vangen Ariane op en vertellen haar over de Liederen van Kracht. De Liederen van Kracht zijn de oeroude bescherming tegen kwade wezens en komen naar boven in de muziek. Kunnen de vrienden Parijs beschermen tegen het kwaad dat op komst is?

In Het lied van Ariane heeft Petra Doom het welbekende en voorspelbare plot, waarin een meisje er pas op latere leeftijd achter komt dat ze bijzondere krachten heeft, op een heel originele manier vervormd en verpakt. De herkomst van de kracht zit namelijk in de muziek, iets wat je eigenlijk heel weinig tegenkomt in boeken. Je moet even wennen aan de termen die ze gebruiken in deze YA fantasy, maar zodra je hier bekend mee bent ontwikkelt het verhaal zich en leest het heerlijk door.

De schrijfstijl van Petra Doom kan je dan ook goed als ‘heerlijk ontspannen’ beschrijven. Je kunt hierdoor lekker vlot door dit boek heen vliegen, maar dit is ook omdat de spanningsopbouw erg goed gedaan is en de gebeurtenissen steeds sneller plaatsvinden. Het dubbele perspectief voegt hier ook nog wat aan toe; Je ontdekt samen met Ariane de wereld van de Liederen van Kracht en samen met Elena de geheimen van de leiders en hoe de strijdgroepen in elkaar zitten. Dit zorgt ervoor dat je op twee leuke manieren de wereld kunt doorgronden.

Wat soms jammer is, is dat je af en toe echt bewust de switch moet maken tussen de twee personages. Als je even niet oplet kan de verwarring toeslaan, omdat de personages allebei op dezelfde manier beschreven zijn en op dezelfde manier denken. Echter is hun omgeving vaak zo anders dat je snel weer terug op het goede pad zit.

De personages in Het lied van Ariane zijn wel goed opgebouwd, je kunt je goed inleven in Ariane die zomaar in die wereld wordt gedropt en er achter moet komen wat haar plek daar is. De andere personages zijn interessant en hebben allemaal hun eigen dingetjes, waardoor ze echte levendig zijn. De opbouw naar het einde van dit boek is heel goed, het voelt niet geforceerd en alle personages leven hier eigenlijk naar toe. Het einde is dan ook groots en laat heel wat open voor een volgend boek.

Het lied van Ariane van Petra Doom is een heerlijk boek, een echt Young Adult, maar zeker voor de wat oudere lezer ook nog geschikt. De goed uitgewerkte muzikale elementen bieden een creatief en fris verhaal. De perspectief-switch zorgt er voor dat je meer achtergrond krijgt in de wereld en de schrijfstijl én het einde zorgen er voor dat je zeker weten deel 2 wil gaan lezen

Kinderen van Orpheus 1 - Ariane

1  2  3  4  5

In Parijs klinkt overal muziek, zeker in het prestigieuze Conservatoire Eurydice. Maar hoort Ariane daar wel thuis? Ze twijfelt niet alleen aan haar talent maar ook aan haar verstand: nacht na nacht schrikt ze wakker van een melodie die er niet is. En waarom voelt ze de drang om in te grijpen wanneer een onbekende jongen overvallen wordt? Ze ontdekt een ontstellende waarheid: dat Liederen van Kracht de enige verdediging zijn tegen een oeroud kwaad. In de straten van Parijs waart een dreiging rond die alles zou kunnen veranderen.