Dog Man ziet ze zwemmen - Dav Pilkey RECENSIE

Recensie: Dog Man ziet ze zwemmen - Dav Pilkey

In Dog Man ziet ze zwemmen krijgt een foute fee de macht over maar liefst tweeëntwintig telekinetische kikkervisjes. Hierdoor loopt de stad gevaar. Maar gelukkig zijn daar Dog Man en zijn mannen. Zij zetten alles op alles om iedereen te redden. Gewapend met visnetten gaan de Supermaatjes de strijd aan met de telekinetische kikkervisjes. Als ze die slag bijna geslagen hebben, krijgen ze ook nog te maken met een gruwelijk boommonster. Gelukkig krijgen ze hulp uit onverwachte hoek, want Flippie de vis is terug! Zijn onschuld is bewezen en hij mag de gevangenis verlaten.

Dog Man ziet ze zwemmen is alweer het achtste deel in de serie over Dog Man, na De woef van de wildernis. De boeken kunnen afzonderlijk van elkaar gelezen worden, maar het is leuker als je ze gewoon allemaal leest. De introductie van bepaalde personages is al in eerdere delen gebeurd, dus om sneller in het verhaal te zitten, is het gewoon leuk om de boeken op volgorde te lezen. Voor wie niet over alle delen beschikt, is het geen probleem. Schrijver Dav Pilkey heeft het verhaal zo geschreven, dat het ook zonder voorkennis goed te begrijpen is.

Dav Pilkey heeft in dit deel van Dog Man weer een hilarisch stripverhaal neergezet. Het is opgebouwd uit veertien hoofdstukken, die een mooi afgerond geheel vormen. Door het verhaal in de vorm van een strip te gieten, is het makkelijk leesbaar, ook voor kinderen die lezen niet zo leuk vinden of lezen heel moeilijk vinden. En de succeservaring geeft de kinderen uiteindelijk een flinke boost, want ze hebben toch echt een heel boek uitgelezen.

In Dog Man ziet ze zwemmen heeft Dav Pilkey zich weer van zijn grappigste kant laten zien. De tekeningen die hij maakt zijn soms erg bizar en hij gaat jolige woordgrappen niet uit de weg. Het is knap hoe de schrijver precies weet te verwoorden in het verhaal wat de kinderen grappig en hilarisch vinden. Hiermee heeft hij ze in zijn ban, want de jonge lezertjes verslinden zijn boeken. Dav Pilkey heeft behalve woordgrapjes enorm veel humor verwerkt in dit boek. Het begint al bij het gegeven dat de hoofdpersoon, Dog Man, half hond en half agent is. Deze politieheld is dol op botten en likjes geven aan de politiebaas. Maar zijn belangrijkste taak is de stad beschermen. Dit gaat natuurlijk niet altijd van een leien dakje.

Leuk detail is dat aan het eind van het boek een korte cursus stripfiguren tekenen staat. Een erg leuk extraatje voor kinderen. Ook de omsla-no-scoop is erg leuk bedacht, hiermee brengt de lezer de bladzijdes tot leven en lijkt het alsof de tekeningen bewegen. Dit komt in ieder boek van Dog Man terug.

De treffende vertaling is van meesterverteller Tjibbe Veldkamp. Het boek is geschikt voor jonge lezertjes vanaf ongeveer 9 jaar oud. Ook voor de kinderen die moeite hebben met lezen is dit boek zeker een aanrader, door de grappige striptekeningen en de geringe hoeveelheid tekst

Dog Man - Dog Man ziet ze zwemmen

1  2  3  4  5

Als een gestoorde fee de macht krijgt over 22 telekinetische kikkervisjes, loopt de stad groot gevaar. Dog Man en zijn vrienden moeten alles op alles zetten om iedereen te redden.
    Gewapend met visnetten gaan de Supermaatjes de strijd aan. Maar dan komt er ook nog een gruwelijk boom-monster opdagen… Gelukkig komt er vinnige hulp uit onverwachte hoek. Want Flippie de vis is terug!

• Hotel Happiness 2: Zomer in Hotel Happiness - Floortje Sanders

• De laatste nacht - Martin Österdahl

• Thuiskomst - Reina Crispijn