WILL - Will Smith RECENSIE

Recensie: WILL - Will Smith

Will Smith, de goedlachse acteur die we allemaal kennen van het humoristische The Fresh Prince of Bel-Air en het stoere Man in Black. Zijn leven was niet bepaald gemakkelijk en wanneer je dit boek open slaat, word je meteen geconfronteerd met zijn harde jeugd.

De autobiografie WILL vertelt het leven van nu acteur, rapper en multitalent Will Smith. Letterlijk door schade en schande heeft hij zich op moeten werken tot de man die hij nu is. De ene dag miljoenen hebben en een Grammy Award, tot compleet bankroet door de beslissingen die hij nam, die niet altijd in zijn voordeel werkten.

Hij is begonnen als rapper, succesvol na het eerste album van het tapduo Jazzy Jeff en The Fresh Prince, met een volgend album dat flopte en zorgde voor een nieuw dieptepunt. Zoekend naar nieuwe inspiratie is hij min of meer per ongeluk in het acteervak gerold. Een auditie ten overstaan van alle grote namen leverde hem een rol op in The Fresh Prince of Bel-Air, en vanaf dat punt is Will Smith niet meer van het witte doek weg te denken. Het succes lag aan zijn voeten, maar dat bracht niet altijd geluk. Het hele gezin moest meedraaien in zijn succes zonder dat zij voor dat geluk kozen. Dit zorgde regelmatig voor spanningen en dieptepunten om te overwinnen. De druk om te presteren en het verleden van een kind opgeroeid in een angstig milieu zorgen voor een spannend, boeiend en fascinerend geheel.

WILL is een inspiratie, zit vol leermomenten en de kracht van het geloven in iets dat je echt wil bereiken. Het hele boek is een groot leermoment en Will schroomt niet om over zowel zijn succes als zijn dieptepunten te praten. Het leven is voor hem een grote leerervaring geweest en zo is het boek dan ook geschreven.

Will Smith is uitgegroeid tot een van de grootste sterren van dit moment. Samen met Marc Manson scheef hij deze autobiografie die menig ogen zal openen, en een andere kijk zal geven op de Will Smith die we kennen.

Recensie: WILL - Will Smith

WILL

1  2  3  4  5

WILL door Will Smith en Mark Manson is een moedig en inspirerend boek over een van de grootste wereldsterren van deze tijd. WILL gaat over uiterlijk succes, innerlijk geluk en verbinding met anderen. En over een van de meest spectaculaire rollercoasters ooit door de wereld van muziek en film.

Will Smiths transformatie van een angstig kind in een huis vol spanning in West Philadelphia tot een van de grootste rappers van zijn tijd én een van de grootste filmsterren in de geschiedenis van Hollywood - met een reeks kaskrakers op zijn naam die waarschijnlijk nooit zal worden overtroffen - is een episch succes waarover WILL op een ongelooflijk meeslepende manier vertelt. Maar dat is maar de helft van het verhaal.

Will Smith dacht dat hij het voor elkaar had, en met reden: niet alleen zijn eigen succes was ongeëvenaard, zijn hele gezin stond aan de top van de entertainmentwereld. Maar zijn vrouw en kinderen zagen dat anders. Zij moesten fulltime meedraaien in zijn show, zonder dat ze daar zelf voor hadden gekozen. Het bleek dat Will Smith nog veel meer moest leren dan hij had gedacht.

WILL is een boek over wilskracht, over wat je voor elkaar kunt krijgen en wat je achter je kunt laten. Will Smith werkte samen met Mark Manson, auteur van de wereldwijde bestseller The Subtle Art of Not Giving a F*ck, die het verhaal opschreef op een manier die anderen kan helpen om grip op hun eigen leven en emoties te krijgen. Weinigen van ons zullen de extreme druk kennen van optreden op het wereldpodium, maar we kunnen allemaal begrijpen dat wat werkt in de buitenwereld niet altijd werkt in je persoonlijk leven. De combinatie van oprechte wijsheid en een exceptioneel, fenomenaal levensverhaal maakt WILL, net als de auteur, een buitencategorie.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk