Word nooit groot - Roald Dahl RECENSIE

Recensie: Word nooit groot - Roald Dahl

Zeggen volwassenen ook altijd tegen jou wat je wel en niet mag doen? Moet jij altijd maar netjes en schoon zijn, terwijl jij graag lekker rommel maakt? Dan is dit mooie boek voor jou! Want waarom zou je haast hebben om groot - en daarbij saai - te worden? Juist, nergens voor nodig!

Word nooit groot is een boek voor slordige kinderen die graag hun eigen gang gaan. Het boek is gebaseerd op de ideologie van Roald Dahl en geïllustreerd door Quentin Blake, die eerder vaak heeft samengewerkt met Dahl. Blake schreef het voorwoord en zegt daarin dat hij denkt dat de wereldberoemde schrijver blij zou zijn met dit mooie prentenboek, wat aan kinderen vertelt dat ze helemaal niet snel groot hoeven te worden.

Kinderen hebben vaak de neiging om te snel groot te willen worden, maar ook tieners willen al te graag behandeld worden als volwassene. Maar waarom zou je dat willen? Als kind mag je lekker je gang gaan en ondanks dat volwassenen wel eens op je mopperen, is het best goed om er een beetje een zooitje van te maken. In Word nooit groot worden kinderen aangemoedigd om lekker zichzelf te zijn en zich vooral niet te druk te maken om (te snel) volwassen te worden. Er zijn heel veel slimme mensen waartegen werd gezegd dat wat zij wilden bereiken, helemaal niet kon, maar toch is het ze gelukt! Laat je daarom vooral niet tegenhouden door mensen die niet geloven dat jij kunt doen wat je wilt.

De tekeningen in Word nooit groot zijn erg passend. De kleurrijke en rommelige afbeeldingen passen helemaal bij de tekst. De volwassenen, die bijna altijd saai zijn en volgens de regels leven, zijn in tegenstelling allemaal grijs. Wie wil er nou saai en grijs worden later - niemand toch? Ook met de lettergrootte is gespeeld om alles zo goed mogelijk bij de inhoud van het boek te houden.

Word nooit groot is een mooi boek dat jong en oud zal inspireren om niet te snel op te groeien en te genieten van al het moois in de wereld - of dat nu netjes of rommelig is!

Recensie: Word nooit groot - Roald Dahl

Word nooit groot

1  2  3  4  5

Wat zou er gebeuren als je altijd kind bleef en nooit volwassen werd? Dan hoefde je in ieder geval niet al die vreselijk verantwoorde grotemensendingen te doen. Het is gewoon sneu met hoeveel saaiheid volwassenen hun dagen vullen. Maar het kán ook anders…!