Vallend duister - Robert Bryndza RECENSIE

Recensie: Vallend duister - Robert Bryndza

Vallend duister is het derde boek in de reeks rond Kate Marshall. Als Erika Foster al een sterke creatie was van de Sloveens-Brits auteur Robert Bryndza, dan doet hij daar met Kate Marshall nog een schepje bovenop. De boeken rond dit personage zijn sterk en worden nog beter naarmate de reeks vordert. Alle boeken rond Kate Marshall halen onmiddellijk de top tien in alle bestsellerlijsten in de UK en de VS en dat wil toch wat zeggen.

In Vallend duister nemen we opnieuw een sprong in de tijd. We zitten nu slechts een jaar verder dan in Schaduwland.  Kates buurvrouw en AA-coach Myra is overleden en Kate heeft de surfshop en camping van haar geërfd. Dat combineert ze nu met haar pas opgerichte detectivebureau. Kate Marshall en haar assistent Tristan worden voor het eerst geconfronteerd met een belangrijke cold case-opdracht.  Journaliste Joanna Duncan verdween twaalf jaar geleden spoorloos. Haar moeder zet nu alles op alles om toch de ware toedracht van de verdwijning te kennen. Al vrij vlug leidt het spoor naar een vroegere commune, en komen Kate en Tristan te weten dat meerdere personen, vooral jonge mannen, spoorloos zijn verdwenen.  Wat volgt is een razend spannende zoektocht met heel wat plot twists en een onverwachte ontknoping.

Bryndza weet heel goed wat de perfecte ingrediënten zijn voor een succesvolle thriller. De eenvoudige, maar toch gedetailleerde stijl, korte hoofdstukken en interessante karakters maken alles tot een solide geheel. De personages zijn heel geloofwaardig en zeker Kate en Tristan krijgen steeds meer diepgang. Ze worstelen elk met hun eigen verleden en problemen. Kate worstelt nog steeds met haar hang naar alcohol na de traumatische gebeurtenis uit Zonder gezicht en Tristan heeft duidelijk nog moeite met zijn coming-out. Bryndza weet deze karakters zeer mooi uit te diepen en hen heel geloofwaardig neer te zetten. Een andere beproefde techniek is dat hij het perspectief in zijn korte hoofdstukken vaak alterneert. Soms krijgen we alles te zien vanuit Kate of Tristan, maar ook vanuit het oogpunt van de dader worden enkele hoofdstukken neergeschreven. Dat maakt het bijzonder interessant voor de lezer-speurder die vanuit verschillende kanten zijn mening kan opbouwen. Het belangrijkste is natuurlijk de zeer ingenieuze plot. Boek na boek wordt de plot ook sterker. Misschien wel wat complexer, maar zeker niet dat het te moeilijk wordt voor de lezer. De lezer wordt vaak op het verkeerde been gezet, net als Kate en Tristan, en de vele plotwendingen zorgen voor nieuwe verdenkingen. De onverwachte, maar goed uitgekiende ontknoping is steevast razend spannend en een mooie kers op de taart.

Vallend duister is opnieuw een schot in de roos en Kate Marshall en Tristan staan in de startblokken van een mooie carrière en zijn helemaal nog niet uitgemolken. Bryndza's Kate Marshall-thrillers staan bovenaan het lijstje van must reads in het genre.

Kate Marshall 3 - Vallend duister

1  2  3  4  5

Het detectivebureau van Kate Marshall gaat eindelijk echt van start als zij en haar partner, Tristan Harper, worden ingehuurd voor hun eerste grote zaak. Het is een cold case. Twaalf jaar geleden legde journaliste Joanna Duncan een politiek schandaal bloot, waarna ze spoorloos verdween. De meeste mensen zijn inmiddels verdergegaan met hun leven – behalve Joanna’s moeder.

Wanneer Kate en Tristan toegang krijgen tot de oorspronkelijke dossiers, ondervragen ze dezelfde verdachten en volgen ze dezelfde sporen als toen – maar die lopen ditmaal niet dood. Want tussen Joanna’s persoonlijke bezittingen vindt Kate de namen van twee jonge mannen die ook spoorloos verdwenen.

Terwijl Kate de laatste dagen van de drie vermiste personen met elkaar vergelijkt en in verband brengt, realiseert ze zich dat Joanna iets veel sinisterders had ontdekt dan men aanvankelijk dacht: de identiteit van een seriemoordenaar. Iemand die aast op mensen die niet snel zullen worden gemist. Hoe dichter Kate hem nadert, hoe duisterder het wordt.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox