De koning ontvangt - Eduardo Mendoza RECENSIE

Recensie: De koning ontvangt - Eduardo Mendoza

In De koning ontvangt volgen we Rufo die als net afgestudeerde werk heeft gevonden als journalist. Als hij uitgezonden wordt om verslag te doen van een adellijk huwelijk ontstaat een bijzondere vriendschap die vaker in het verhaal een rol speelt. Wanneer Rufo klaar is met Spanje en zijn saaie leven besluit hij te vertrekken naar New York.

Deze historische roman speelt zich af in 1968. Rufo werkt als journalist dankzij de connecties van zijn ouders. Hij moet verslag doen van een adellijk huwelijk wanneer er een bijzondere vriendschap ontstaat tussen hem en de prins. Rufo krijgt vervolgens promotie en staat aan het hoofd van een roddeltijdschrift. Redelijk snel daarop is hij klaar met zijn saaie leven en saaie werk in Spanje en besluit om naar New York te vertrekken. Hier raakt hij betrokken bij feesten van de hogere society en ontmoet hij interessante mensen. Rufo ervaart hoe New York verandert en leeft een leven waar hij vroeger alleen van had kunnen dromen.

De structuur van De koning ontvangt, geschreven door Eduardo Mendoza is bijzonder. Zo wordt er niet gewerkt met hoofdstukken en bestaat het boek uit twee delen. Tussen het verhaal door worden regelmatig quotes geplaatst in verschillende talen waarvan de relatie tot het verhaal niet altijd duidelijk zijn. Eduardo Mendoza heeft daarnaast een opmerkelijke schrijfstijl. Het verhaal is soms langdradig waardoor de rode draad van het verhaal soms ver te zoeken is. Mendoza dwaalt af met verhalen rondom de geschiedenis of bepaalde personages in het boek, wat weinig belangrijk is voor het verhaal als een geheel. Daarnaast gebruikt hij veel 'name-dropping' van namen die niet voor iedere lezer bekend zullen zijn. Dit alles maakt het lastig om lekker in het verhaal te komen.

Het verhaal van De koning ontvangt zelf is enigszins interessant. We volgen het leven van Rufo, de problemen die hij tegenkomt en de bijzondere momenten die hij ervaart. Er lijken niet echt hoofdgebeurtenissen te zijn en er is geen hele duidelijke rode draad door het verhaal heen. We leven gewoon een tijdje mee met Rufo. Het tweede deel van het boek heb ik ervaren als makkelijker om te lezen doordat daarin meer gebeurde en ook interessantere gebeurtenissen elkaar opvolgden.

De koning ontvangt geschreven door Eduardo Mendoza is een boek dat niet voor iedereen weggelegd is. Deze historische roman vertelt het verhaal van Rufo, die opgegroeid is in Spanje en verhuist naar New York. Zowel de schrijfstijl als opbouw van het verhaal zijn soms lastig te volgen waardoor het boek niet lekker wegleest. Om deze reden krijgt het verhaal drie hartjes.

De koning ontvangt

1  2  3  4  5

Barcelona, 1968. Rufo is net afgestudeerd, heeft een suffig baantje als journalist en zucht onder het verstikkende regime van dictator Franco. Als hij voor de krant verslag moet doen van een adellijk huwelijk, wint hij het vertrouwen van een mysterieuze prins die Rufo’s hulp nodig heeft om zijn plek op de troon terug te winnen. De gesprekken met de prins doen Rufo twijfelen aan zijn eigen politieke overtuiging.

Klaar met zijn saaie baan en zijn saaie vriendin besluit hij uiteindelijk om te vertrekken naar New York. Daar gaat hij naar feesten van de high society en ontmoet hij Valentina, met wie hij een oppervlakkige knipperlichtrelatie krijgt. Samen met haar is hij getuige van de transformatie van de stad tot het epicentrum van grote veranderingen, zowel op het gebied van raciale gelijkheid, de lhbt-beweging en het feminisme als in revoluties in de wereld van de moderne kunst. In dit New York vol protestbewegingen, feesten en affaires ervaart Rufo een leven dat hij in Spanje alleen kende uit kranten en films. Maar dan laat plotseling de prins weer van zich horen.