Ver weg, dichtbij - Helen Fisher RECENSIE

Recensie: Ver weg, dichtbij - Helen Fisher

Faye heeft een gelukkig leven met haar man en twee kinderen. Hoewel er aan de oppervlakte wat strubbelingen zijn, zo heeft haar man een carrièreswitch gemaakt van een economisch bedrijf naar de predikantenopleiding, is het fundament van hun relatie heel stevig. In Faye's jeugd is dat wel anders geweest. Op jonge leeftijd is ze haar moeder onder mysterieuze omstandigheden verloren en dat gemis blijft haar bij. Door een bijzonder voorval krijgt ze de mogelijkheid om terug in de tijd te reizen en haar moeder te ontmoeten. Faye kan haar moeder eindelijk leren kennen. Maar hoe meer Faye met haar hoofd in het verleden zit, hoe verder ze af komt te staan van haar gezin in het hier en nu. Hoe ver wil Faye gaan om bij haar moeder te zijn?

Ver weg, dichtbij valt meteen op door de prachtige en uitnodigende cover, waardoor het boek gelijk je aandacht trekt. Toch denk je bij dit boek misschien niet aan een boek over tijdreizen. Dat maakt het boek wel interessant, want het speelt een beetje met je verwachtingen. Het tijdreisaspect blijft een beetje vaag in dit boek. In tegenstelling tot tijdreisboeken uit het science-fiction genre, waar het hoe en wat van het tijdreizen helemaal tot in de puntjes uitgewerkt wordt, blijft het hier allemaal een beetje zweverig. Aan de ene kant is dat mooi, aan de andere kant ook onduidelijk. Als je het technische aspect van je af kunt zetten en je volledig in kunt leven in de verhaallijn, is Ver weg, dichtbij een mooi boek.

Fisher begint Ver weg, dichtbij heel huiselijk, en een voor een worden de personages in het boek geïntroduceerd. Eerst krijg je Faye, het nogal dertien-in-een-dozijn-personage dat haar leven op orde heeft, maar waar oud zeer haar geluk in de weg blijft staan. Dan heb je haar man Eddie, die de predikantsopleiding is gaan volgen, waarmee hij zijn gezin evenals vrienden en familie geschokt heeft. Faye heeft dan ook nogal moeite om volledig in Eddie, maar ook in God te geloven. Verder heb je nog de beste vriend van Faye, de blinde Louis, die Faye uiteindelijk gelooft en haar helpt bij het tijdreizen. De nevenpersonages hebben allemaal wel wat interessants, maar doordat Faye redelijk oppervlakkig blijft, wordt de interesse van de lezer een beetje getemperd.

Naast de wat te oppervlakkige personages ligt ook de Christelijke moraal er wel heel dik bovenop. Doordat Eddie predikant wil worden, is het logisch dat er vraagstukken rondom geloof en God naar voren komen in het boek, maar uiteindelijk draait alles om geloof. Dat is een prachtige boodschap, die het boek ook zeker mag hebben, maar doordat het er zo dik bovenop ligt, komt het een beetje karikaturaal over en dat is jammer. Ook het einde van het verhaal is teleurstellend omdat je met vragen blijft zitten.

Uiteindelijk is Ver weg, dichtbij van Helen Fisher een interessante roman over tijdreizen, waarin de band tussen moeder en dochter centraal staat. De setting en de verhaallijn zijn boeiend, maar door de iets te opvallende Christelijke moraal, de niet zo spannende personages en het teleurstellende einde van het verhaal, is Ver weg, dichtbij een boek dat je misschien wel kan boeien, maar waarschijnlijk niet heel lang bijblijft.

Ver weg, dichtbij

Helen Fisher

7 november 2021

ISBN 9789026356865
    Uitgever Ambo|Anthos
    368 pagina's

Ambo|Anthos

1  2  3  4  5

Faye is zevenendertig, gelukkig getrouwd en moeder van twee jonge dochters. Ze mogen er geen minuut aan twijfelen dat hun moeder onvoorwaardelijk van hen houdt. Haar eigen moeder Jeanie stierf immers toen ze pas acht jaar oud was en Faye is nooit over die intense pijn van haar verlies heen gekomen. Op een dag staat haar leven op zijn kop als ze zich plotseling in 1977 bevindt, het jaar voordat haar moeder stierf. Ze krijgt de kans om opnieuw in contact te komen met haar moeder, die ze al die jaren zo heeft gemist, en ze ontmoet zelfs haar eigen jongere ik, een klein meisje dat ze zich nauwelijks kan herinneren. Faye keert steeds vaker en langer terug naar vroeger, maar weet dat ze uiteindelijk zal moeten kiezen tussen degene van wie ze houdt in het verleden en degenen van wie ze houdt in het heden: een onmogelijke keuze.