Je liet mij leven - Catherine Ryan Howard RECENSIE

Recensie: Je liet mij leven - Catherine Ryan Howard

In Je liet mij leven overleeft de twaalfjarige Eve Black als enige van haar familie de aanval van de seriemoordenaar 'De spoorloze man'. Ze verstopte zich in de badkamer en toen ze eruit durfde te komen, vond ze het lichaam van haar vader, moeder en zusje. Zijzelf overleefde het. Bijna twintig jaar later besluit Eve achter de moordenaar aan te gaan en een boek te schrijven, genaamd Je liet mij leven, waarin ze probeert hem te ontmaskeren.

Jim Doyle is beveiliger in een winkelcentrum, wanneer hij op een dag het boek Je liet mij leven in handen krijgt. Wanneer hij eenmaal begint te lezen, beseft hij dat het boek over hem gaat. Vol woede leest Jim verder en ontdekt dat Eve heel dicht bij de waarheid komt...

Je liet mij leven is een ontzettend bijzondere thriller. We lezen vanaf de eerste bladzijde niet mee met Eve, de overlevende en de 'goeierik' om het zo maar te zeggen, maar juist met Jim Doyle. De seriemoordenaar/serieverkrachter die zijn slachtoffers op gruwelijke wijze behandelde. Het boek bestaat deels uit de hoofdstukken van Jim en deels uit het boek Je liet mij leven zelf, waardoor je als lezer een inkijkje krijgt in de verkrachtingen en moorden die Jim gepleegd heeft, en de zoektocht van Eve naar de waarheid. Dit is een ontzettend bijzondere manier van vertellen, want in feite weten we al vanaf bladzijde één wie de moordenaar is. Toch weet Catherine Ryan Howard te boeien met het boek. Want hoeveel weet Eve? Weet ze hem aan het eind van het boek te ontmaskeren? Wat gaat Jim doen? Al deze vragen zorgen ervoor dat je toch continu wil doorlezen. Het begin van het boek is wat traag. Dit komt omdat alle slachtoffers en alle zaken eerst geïntroduceerd worden in het boek van Eve, voordat ze echt aan de zoektocht kan gaan beginnen. Maar naarmate die zoektocht eenmaal vordert leest het boek ontzettend vlot weg!

De auteur schrijft het boek dus vanuit het perspectief van de moordenaar, vanuit Jim, maar toch weet ze ervoor te zorgen dat je als lezer geen sympathie voor de man gaat opbrengen. Je snapt wel wat hem dreef tot zijn misdaden, maar het is maar een zielige, nare man, waardoor je toch echt alleen maar kan hopen dat Eve hem te pakken krijgt. Zijn hoofdstukken zijn wel heel intrigerend en het is ontzettend interessant om met zo'n niet-standaard personage mee te lezen. Een verademing!

Het plot van Je liet mij leven zit goed in elkaar en de hoofdstukken tussen Jim en die van het boek wisselen elkaar goed af. Het verhaal begint halverwege het boek een duikvlucht te nemen en stevent af op een spannende climax die niet teleurstelt. Verwacht van het boek geen razendspannende thriller die je van begin tot eind op het puntje van je stoel houdt. Je liet mij leven is een boek met een onderhuidse spanning, een psychologische thriller die je aandacht wel gedurende het hele boek weet vast te houden.

Voor de thrillerliefhebbers die eens een andere thriller dan anders willen lezen is Je liet mij leven van Catherine Ryan Howard echt een aanrader. Het verhaal zit goed in elkaar, het perspectief waaruit het wordt verteld is heel bijzonder en de schrijfstijl van de auteur is erg prettig. Je liet mij leven krijgt van mij daarom 4 hartjes.

Je liet mij leven

1  2  3  4  5

Ze schreef het boek om de moordenaar te ontmaskeren. Maar wat als de moordenaar meeleest?

Toen Eve Black twaalf was, overleefde ze als enige een aanval van een beruchte seriemoordenaar wiens identiteit nog altijd onbekend is. Nu, jaren later, is ze nog steeds geobsedeerd door de man die haar familie vermoordde en haar leven verwoestte. Ze is vastbesloten hem eindelijk te ontmaskeren.

Bewaker Jim Doyle is net begonnen in een nieuw boek. In de true crime-bestseller Je liet mij leven vertelt Eve Black over haar pogingen om de moordenaar van haar familie op te sporen. Met elke pagina die hij omslaat groeit Jims woede, én zijn angst. Want Jim realiseert zich hoe gevaarlijk dicht Eve bij de waarheid zit, en hij weet dat ze niet zal opgeven voor ze hem gevonden heeft. Tenzij hij haar eerst vindt.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane