Catfish blues - Sara Lövestam RECENSIE

Recensie: Catfish blues - Sara Lövestam

Texas weet niet wat hij moet doen om erachter te komen of André, zijn populaire klasgenoot op wie hij stiekem een oogje heeft, op jongens valt. Dus besluit hij een nep Instagram-account aan te maken onder de naam Amy, waarbij hij foto's gebruikt van een meisje dat Hilma heet. Als Amy komt Texas inderdaad in contact met André, maar André wil per se met Amy afspreken. Texas is ten einde raad en vraagt aan Hilma – het meisje waarvan hij de foto's van Amy voor gebruikt – of zij met André wil afspreken. Maar ook Hilma is niet wie Texas dacht dat ze is...

In Catfish blues van Sara Lövestam volgen we Texas, die stiekem verliefd is op zijn populaire klasgenoot André. Omdat Texas niet weet of André ook op jongens valt, maakt hij een nepaccount aan. Hierna volgen gebeurtenissen die Texas niet voor ogen heeft gezien, maar die misschien wel onvermijdelijk zijn wanneer je zomaar iemand anders haar foto's gebruikt. Catfish blues is een vlot verhaal waarbij vriendschap, liefde en de zoektocht naar je eigen identiteit centraal staan. Alhoewel dit boek geen literair hoogstandje is te noemen, is het toch een prima boek voor jongeren om tussendoor te lezen.

Texas is een prettig personage om te volgen, al merk je wel dat hij nog helemaal aan het begin staat van zijn reis naar de ontdekking wie hij echt is. Is hij panseksueel? Of homo? Ook de keuzes die hij maakt zullen in de ogen van volwassenen snel als dommig kunnen worden beschouwd, zoals het aanmaken van het nepaccount. Hierdoor is dit boek perfect voor jongeren tussen de 13 en 15 jaar, en niet zozeer voor mensen die van standaard Young Adult boeken houden. Wat jammer is aan dit boek en aan Texas, is dat je als lezer niet echt het idee hebt dat Texas veel is veranderd aan het eind van het verhaal. Het is dus niet zo dat Sara Lövestam ervoor heeft gezorgd dat Texas een heuse karakterontwikkeling ondergaat in Catfish blues.

Interessant aan dit verhaal is dat het zich afspeelt in Scandinavië, waardoor je ergens het gevoel hebt dat je naar een ander land reist wanneer je dit boek leest. Het speelt zich niet op een standaard plek af, waardoor je ook te maken krijgt met andere regels in het land. Zo is volgens de Zweedse wet de leeftijdgrens voor seks met een minderjarige vijftien jaar. Wanneer de vijftienjarige Texas/Amy in dus contact komt met een oudere man van 32, krijg je als lezer hier best een vies en onprettig gevoel bij. Terwijl dit volgens de Zweedse wet dus niet strafbaar is. Dit is een ietwat minder leuk iets aan het feit dat dit verhaal zich in Scandinavië afspeelt, maar juist de onbekende plaatsnamen bijvoorbeeld maken Catfish blues wel weer leuk.

Catfish blues is erg dun (het telt slechts 224 pagina's) en het lettertype is aardig groot. Hierdoor zal je dit boek binnen de kortste keren uithebben. Dit komt ook omdat dit verhaal zeer korte hoofdstukken bevat. Hierdoor krijg je als lezer wel het gevoel dat je te snel van de ene naar de andere situatie vliegt, zonder echt een band op te bouwen met het hoofdpersonage. Daarom zal dit boek perfect zijn voor de jongeren onder ons, die meer willen weten over panseksualiteit en de gevolgen van het maken van een nepaccount op Instagram. Echter, dit boek zal voor de ietwat oudere generatie als oppervlakkig kunnen worden beschouwd.

Catfish blues van Sara Lövestam is een prima boek voor jongeren, dat gaat over seksualiteit en vriendschap, maar dat vooral aan de oppervlakte blijft en helaas niet de diepte ingaat.

Recensie: Catfish blues - Sara Lövestam

Catfish blues

1  2  3  4  5

De onopvallende Texas is stiekem verliefd op zijn populaire klasgenoot André, maar hij zou nooit met hem kunnen praten, tenminste niet op school. Maar als hij in plaats van een magere jongen met sluik haar nou eens een knap meisje met lachkuiltjes was? Texas maakt een nepaccount aan op Instagram en gebruikt foto’s van een meisje dat Hilma heet. Op die manier lukt het hem om contact te leggen met André. Maar dan blijkt ook Hilma niet te zijn wie ze lijkt.
    Texas raakt verwikkeld in een spel met verschillende identiteiten waarbij vriendschap en liefde de inzet zijn. Misschien ben je wel het trouwst aan jezelf als je je voordoet als iemand anders?